Все по-често чувате за електронно здравеопазване, прегледи от ортопед, педиатър или друг лекар онлайн? Лечение и наблюдение на болести дистанционно? А в рамките на тазгодишния Световен мобилен конгрес в Барселона хирурзи дори проведоха операция отдалечено през мобилна 5G мрежа пред посетителите на конгреса. Да, това е бъдещето, с което ще ви запознаем сега.
Електронното здравеопазване е развиваща се област, която обединява здравни услуги, медицинските технологии, общественото здравеопазване и бизнес информация, както и редица нови интернет и мобилни технологии. Сред най-иновативните еHealth области са и т.нар. „носими“ (wearable) технологии, включващи всевъзможни джаджи по нашето тяло.
У нас е-здравеопазването също вече прави първите си крачки, а една от първите български платформи в тази област е Consento. Тя функционира през мобилни приложения за най-популярните смартфони, както и през уеб интерфейс. През нея всеки желаещ потребител може да се консултира с лекари в най-популярните области на медицината – ортопед, педиатър, кардиоплог, онколог, дерматолог и др.
В основата си електронното здравеопазване включва всякакъв вид електронен обмен на здравни данни като телемедицина, телездраве и т.н.
То също така характеризира технологичния ангажимент за глобални действия в областта на здравеопазването. Според Световната здравна организация, трите основни области на електронното здравеопазване са:
- Доставка на здравна информация за здравни специалисти и потребители чрез интернет и телекомуникации.
- Използване на силата на информационните технологии и електронната търговия за подобряване на обществените здравни услуги, например чрез образование и обучение на здравните работници.
- Използването на електронната търговия и електронния бизнес в управлението на здравните системи.
Характеристики на електронното здравеопазване:
Характеристиките на електронното здраве или какво трябва да включва то могат да бъдат илюстрирани в следващите точки. Те са:
Ефективност
Една от гаранциите на електронното здравеопазване е да се подобри ефективността в здравеопазването, като по този начин се намалят разходите.
Подобряване на качеството на грижите
Повишаването на ефективността предполага не само намаляване на разходите, но и същевременно подобряване на качеството на услугите.
Електронното здравеопазване може да подобри качеството, като позволява сравнения между различни доставчици на услугата. Идеята е също насочване на потоците от пациенти към най-добрите доставчици.
Овластяване на потребителите и пациентите
Като прави базата от знания за медицината и личните данни лесно достъпна за потребителите по интернет, електронното здравеопазване разкрива нови възможности за медицина, ориентирана към пациента и улеснява избора на пациент/ лекар.
Насърчаване
Електронното здравеопазване дава насърчение за нова връзка между пациента и здравния експерт, към истинско сътрудничество, в което изборите се правят взаимно.
Разрешаване на информационна дискусия и комуникация по последователен начин между здравните заведения.
Разширяване на традиционните услуги
Електронното здраве разширява възможността за здравни грижи извън неговите консервативни граници. Това се разбира както в топографски, така и в концептуален смисъл.
Електронното здраве също улеснява потребителите безпроблемно да получават здравни услуги онлайн от международни доставчици. Тези средства могат да варират от прости съвети / предложения до по-сложни посредници или лекарства.
Етика
Електронното здравеопазване включва нови форми на комуникация между пациент и лекар, поставя нови предизвикателства и натиск по етични въпроси, например: онлайн професионална практика, информирано съгласие, проблеми с поверителността и справедливостта.
Достъпност
Електронното здраве е и трябва да бъде достъпно за всички хора, независимо от тяхната възраст, раса, пол, етническа принадлежност и т.н.