Изкуственият интелект може да помогне за създаването на нови начини за преподаване на английски език

Английският език ще продължи да бъде най-разпространеният език в света в обозримо бъдеще според проучването на British Council, Бъдещето на английския език

 

British Council, международната организация за културни връзки и образователни възможности на Обединеното кралство, току-що представи резултатите от проучване, което дава отговори на някои от ключовите въпроси, включени в книгата, Бъдещето на английския език: Глобални перспективи, в рамките на първата годишнина от публикуването му. В проучването участваха общо 1792 професионалисти в областта на образованието, предимно учители, администратори и държавни служители от 92 държави.

Резултатите показват, че 60% от анкетираните по света вярват, че английският „определено“ ще остане най-разпространеният език в света.

Европа е регионът в света с най-висок процент специалисти (49,6%), които казват, че страните, в които се говори само английски език, „вероятно“ ще бъдат ощетени в бъдеще, следвани от 19,9%, които казват, че тези страни „със сигурност“ ще бъдат засегнати.

Многоезичието е реалност за много европейци, които трябва да знаят и други езици освен английския. В тези страни говоренето само на английски език може да бъде недостатък, тъй като е необходимо не само да говорим други езици, но и да бъдем наистина мултикултурни, заяви Мина Пател, съавтор на книгата Бъдещето на английския език: Глобални перспективи и ръководител на изследователската програма Бъдещето на английския език.

В Европа има баланс между респондентите, които смятат, че учителите ще бъдат „частично“ засегнати от изкуствения интелект (48,2%) и тези, които казват „не“ (43,5%). Разглеждайки глобалните резултати по длъжности, 50,9% от учителите и 51,3% от държавните служители по света отговарят, че учителите няма да бъдат заменени от ИИ.

Мина Пател твърди: “Образованието, подобно на други сектори, е повлияно от използването на ИИ. Технологиите не променят това, което правим, а начина, по който го правим. Изкуственият интелект няма да замени учителите, защото младите хора, които учат езици неофициално, са и тези, които казват, че се нуждаят от учители, които да ги напътстват. Това означава, че ролята на учителя е фундаментална и че все още се нуждаем от подкрепата и структурата, които образователните системи могат да осигурят“.

Що се отнася до ученето, 44% от анкетираните по света смятат, че изучаващите английски език „частично“ научават правилните неща за бъдещето си, следвани от 29%, които казват, че ги учат „напълно“.

Сред европейските участници 58,7% са отговорили с „да, частично“, докато само 2,5% – с „да, напълно“. 23,6% от участниците изразиха съмнения по тази тема, като отговориха „не съм сигурен/на“.

По време на кръглите маси, проведени като част от изследването за книгата „Бъдещето на английския език: Глобални перспективи“, европейските участници споменаха, че младите хора не са напълно подготвени, когато започват нова работа. Това означава, че езикът и уменията, които вървят с него, са много различни. Ще бъде необходимо да се фокусираме върху интегрирането на уменията и езика, тъй като езикът не работи изолирано: ние го използваме с цел и той е инструментален“, коментира ръководителят на изследователската програма Бъдещето на английския език.

Тенденции и прогнози

  1. Генеративен изкуствен интелект и ролята на учителите. Възприятието се е развило и изкуственият интелект сега се разглежда като възможност за нестандартно мислене и отвъд неравенството. Като се има предвид тази реалност, Пател отбелязва значението на това „учителите да не останат назад“ в ситуация, в която учениците знаят повече за технологиите и са в състояние да ги използват по по-интелигентен начин от своите учители. Експертът смята, че сега е подходящият момент за специалистите в областта на образованието да определят коя методология трябва да ръководи използването на новите технологии, а не обратното, за да поддържат квалификацията и възможностите на учителите.
  2. Благополучие на учителя.В съответствие с първата прогноза се води искрен дебат за непрекъснато развиващата се роля на учителите и как това може да повлияе на емоционалното им благополучие. Пател повдига общ размисъл за текущото работно натоварване и изисквания към учителите, социалната стойност и признание на тяхната работа и липсата на възможности за обучение в предизвикателна среда.
  1. Многоезичие.Дебатът за това как английският език се съчетава с други езици и как можем да ги използваме за изучаване на английски език е външен. В страни, където участват множество езици, както в обществото, така и в класната стая, се обсъжда как английският трябва да съществува съвместно с тях в учебната програма.
  1. Неформално учене и образователна реформа. Като се има предвид фактът, че голяма част от ученето се случва извън класната стая и инцидентно (на работното място или с помощта на социалните медии, онлайн курсовете и инструментите на изкуствения интелект), публичните и частните образователни системи трябва внимателно да обмислят този въпрос. Сътрудничеството между публичния и частния сектор за използване на неформалните начини на учене в образователните системи е от ключово значение за повишаване на креативността и гъвкавите графици, съобразени с настоящите нужди на учениците и цялото общество.
  2. Оценка.Специалистите в областта на образованието признават значението му и подкрепата, която трябва да се оказва на учителите, особено при формиращото оценяване, за да се помогне на учащите в тяхното обучение и развитие.

Ангажирани с иновациите в образованието: предстоящи изследвания и събития

Следващите стъпки в изследователската програма Бъдещето на английския език включват четири различни дейности, които се провеждат от университетите в Обединеното кралство, на които през 2023 г. са отпуснати безвъзмездни средства за научни изследвания в областта на бъдещето на английския език. В ход е проект за сравняване на учебните програми по английски език в различни държави с пилотен проект в Източна Азия и е възложено ново изследване за социално-икономическото въздействие на английския език.

На 19 и 20 ноември 2024 г. British Council ще бъде домакин на фестивала на иновациите ELTons. Това е развитие на наградите за иновации на ELTons Innovation Awards, които празнуват иновациите в преподаването, ученето и оценяването на английски език. Това ще бъде онлайн програма от безплатни събития , чиято кулминация ще бъде обявяването на тазгодишните носители на награди. Програмата ще включва и съдържание за бъдещето на английския език и тенденциите в сектора.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *