За стартъпи: Какво да имаме предвид при регистрация на фирма

През последните години стартирането на бизнес става все полесно у нас, а стартъп екосистемата набира все повече почитатели. Ако допреди десетина години сред младите хора преобладаваше мнението, че е найдобре да си намериш сигурно работно място в държавно учреждение или добре платена работа в банка или офис на западна корпорация, то днес все повече младежи още по време на следването си обмислят да създадат нещо свое.

Причините за тази промяна са много. От една страна вече има позитивни примери за успешни български предприемачи, които са натрупали милиони по честен път. От друга – днешното младо поколение е много посвободолюбиво, не обича ограниченията на корпоративната среда или държавните учреждения. Много младежи са съгласни да работят денонощно в сфера, която им е интересна, но не и да отиват сутрин в точно определен час на работа, да се подписват, че са пристигнали, да обядват по разписание и да си тръгват отново във фиксиран час.

Възможности за стартиране на бизнес има много. Безспорно информационните технологии са найпопулярния бранш, в който се появяват все повече нови фирми. Те обаче далеч не са единствения. Сред перспективните сегменти са още ръчно – изработените стоки, био продуктите, дизайнът, както и създаването на онлайн магазини във всевъзможни сегменти.

Ето и някои важни въпроси, свързани със самата регистрация на фирма, които са от значение за всеки начинаещ предприемач:

Какъв да е типът на дружеството

Когато регистрираме фирма, е добре да обмислим сериозно каква да е формата – дали едноличен търговец (ЕТ), дружество с ограничена отговорност (ООД), акционерно дружество (АД) или друго. В общия случай за една малка или средна компания наймного предимства има ООДто, поради неговата гъвкавост и относително ограничената отговорност, която носят собствениците (както показва и името му).

Запазване на наименование

Името на фирмата има голямо значение за начина, по който тя ще бъде възприемана в бъдеще. От значение е както колко ще е дълго то, така и дали ще е на английски (и съответно – как ще се изписва на български език), от колко думи ще, дали има свободен интернет домейн с това наименование и редица други фактори. Съветваме стартиращите предприемачи да отделят достатъчно време за да измислят найподходящото име, защото практиката показва, че промяната на наименованието в бъдеще изисква много повече усилия и често носи със себе си редица негативи.

Размер на капитала

В това отношение режимът за регистрация на фирма в България е сред найлибералните в света и вие можете да създадете ново дружество с начален капитал от 2 лева. Това улеснява значително младите хора без сериозен бюджет в стартирането на бизнес и премахва нуждата от безсмислената позната от преди години процедура по събиране на заем в размер на 5000 лв., който да се внесе като капитал и след това да се изтегли. Въпреки това тази ниска долна граница има и някои слабости. Найважната сред тях е, че често дейността на фирмата предвижда закупуването на техника или други активи, наемането на офис или други разходи, които е трудно да официализираме с първоначален капитал от 2 лв. и при липса на приходи още в началото.

Прочетете още по въпроса защо да не регистрирате фирма с капитал от 2 лева.

Дейности

Ако вие стартирате бизнес, найвероятно имате идея с какво ще се занимавате. Въпреки това е добре да премислите хубаво какво ще впишете в графа „дейности“ в процеса на регистрация на фирмата си. Включете всички типове дейности, с които смятате, че в бъдеще е възможно да се занимавате, а найдобре накрая добавете и изречението: „както и всичко друго, което не е забранено от закона.“ По този начин дори да вземете решение в бъдеще да разширите дейността си, няма да е необходимо да правите пререгистрация само по тази причина.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *