Заделяме 23,5% от месечния си доход за коледни подаръци тази година

Международният лидер във финансовите технологии и иновации в онлайн кредитирането – Фератум Груп, проведе своето традиционно специализирано проучване „Коледен барометър 2016“ сред 13,261 домакинства от 20 европейски държави. Данните показват, че българските домакинства планират да инвестират 23,5 % от месечните доходи или точно 557,41 лв. (285 евро) за коледни подаръци през 2016 г., което прави със 70 лв. повече спрямо 2015 г. Затова и страната ни се индексира за първи път над средното ниво (22.20%) за всички участващи в изследването държави. За сравнение, едно семейство в съседна Румъния планира да отдели със 124 евро повече спрямо едно българско.
Домакинствата у нас възнамеряват да похарчат най-много средства за облекло (29%), игри и играчки (19%), електроника (11%), лакомства (9%), козметика (8%). Делът на онлайн пазаруването при българите възлиза на 21%. По този показател страната ни отстъпва спрямо миналата година и се нарежда на 13-то място след страни като Чехия и Полша, но изпревараме Румъния, Литва, Латвия, Естония и Хърватия. Лидери при онлайн пазаруването са Великобритания, Холандия, Швеция, Франция, а средният дял на онлайн пазаруването е 24,5% за всички страни.
В европейски аспект потреблението на коледни стоки ще намалее значително в Обединеното кралство, спрямо миналата Коледа, с около 15,5 % по-нисък обем на планираните разходи. За разлика от тях, живеещите в най-голямата европейска икономика – Германия, са склонни да отделят над 30 на сто (€ 807) от месечния доход на домакинство за Коледа тази година. Цифрата е около 10 на сто повече от едно средната за семейство (22%) във всичките 20 страни, които участват в проучването. Изненадващо, Германия е последвана от малките балтийски страни, Литва и Естония, а най-пестеливите потребители могат да бъдат намерени в Норвегия, Финландия и Холандия.
Най-предпочитаните категории продукти за Коледа са: играчки (20%), облекло (18%) и електроника (12%). От втория най-популярен подарък през миналата година (15,5%), делът на книгите ще падне до шест процента, което ги поставя на 7-мо място. Книгите са в топ 5 на подаръците само в Полша (10%) и Чехия (8%). Според „Коледен Барометър™ 2016“ българите, испанците и канадците предпочитат облеклото като подарък, а делът на играчки и игри е най-голям във Франция (31%), Австралия (26%) и Полша (23%).

„Барометърът е изключително средство за измерване на потреблението по време на коледните празници. Чрез него можем да оценим промените в потребителските навици не само в България, но едновременно с това и в още 19 страни. Щастливи сме че за трета поредна година успяхме да организираме това глобално проучване и да вникнем в детайли в потреблението на всяка държава и в частност в потребителското поведение на българина, който тази година планира да изхарчи средно 23% от дохода на домакинството си за коледните и новогодишни празници“, коментира Ивет Димитрова, Управител на Фератум.

В общ план 16% от всички анкетирани домакинства планират да отделят повече финансови средства, в сравнение с възможностите си в предходния коледен сезон, докато 47% възнамеряват да похарчат сума равна на тази през 2015 г., а 37% ще похарчат по-малко, спрямо миналата година. Повече информация за цялото изследване може да се намери на http://www.ferratumbarometer.com/bg/

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *