Онлайн търговците също са длъжни да се съобразяват с установените изисквания относно безопасността на стоките. А когато за дадена стока бъде доказано по безспорен начин, че е опасна, потребителят има право директно да поиска връщане на парите, защото е бил поставен в риск, каза по телевизия Bulgaria ON Air Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП).
“Освен, че имаме правата си при поръчка от интернет – на отказ в 14-дневен срок без причина, на рекламация при дефект, остава и правото ни да получим безопасна стока. Ако тази стока се окаже опасна, това е още една правна възможност да я върнем на търговеца и да поискаме парите си обратно”, посочи Райков. Той добави, че ако се е стигнало до някакви вреди при ползването на опасната стока, по съдебен ред потребителят може да търси обезщетение над цената на тази стока.
Пазарът е динамичен и затова Комисията за защита на потребителите и останалите отговорни институции в сътрудничество осъществяват постоянен превантивен и ефективен контрол относно безопасността на предлаганите продукти. “Първият източник, от който можем да научим за наличие на опасни стоки, е Агенция “Митници”. Те следва да ни уведомят, че предстои внос на дадени стоки, за да проверим дали отговарят на стандартите за безопасност. Ако са опасни, ги спираме”, заяви Райков.
“Другият вариант е, когато стоката вече е внесена от страна от Европейския съюз или от държава извън него, попаднала е в търговската мрежа и бъде констатирано, че липсват документи за нейния произход и съответствие. Тогава се назначават изпитвания, за да се установи дали тя отговаря на изискванията и е безопасна за потребителите”, допълни той. В противен случай се изтеглят от пазара. По думите на Райков тази хипотеза е предвидена в самия закон и възможността опасни стоки да попаднат в магазините е обективна. Затова са предвидени и мерки от страна на контролните органи, ако това се случи.