Използването на електронните услуги на Националния осигурителен институт (НОИ) е нараснало значително през последните 12 месеца. Това показва анализ на институцията за предоставените онлайн справки и административни услуги през 2019 г., съобщават от пресцентъра на НОИ.
За миналата година заявките за достъп до е-услугите на интернет страницата на НОИ са достигнали 12,4 милиона, докато година по-рано те са били близо 10 милиона. Това показва разлика от 2,4 милиона на годишна база или увеличение от близо 25 процента.
Данните сочат, че за поредна година електронната услуга с най-голямо нарастване е “Справка за социално осигуряване по ЕГН – текущо състояние”, чието потребление се е увеличило повече от съществено и при 712 032 заявки през 2018 г. броят им е достигнал до 2 611 952 през миналата година. Сред справките със сериозно увеличение на използваемостта са още “Справка за регистрирани заявления за отпускане на парични обезщетения за безработица” и “Справка за изплатени парични обезщетения за безработица”, като заявките за тях са нараснали съответно с 51 на сто и 38 на сто. От е-услугите, свързани с пенсиите, най-забележим е ръстът с 27 процента на справката за издадените пенсионни разпореждания. С над 50 процента се е покачило и общото потребление на административните електронни услуги на НОИ.
Анализът показва, че на стабилни нива остава и най-популярната е-услуга на института – “Справка за представени в НОИ документи и изплатени обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване (ДОО)”. За поредна година клиентите са се възползвали от нея над 5 милиона пъти.
Националният осигурителен институт предоставя на своите клиенти повече от 70 електронни услуги – справки, е-услуги, административни услуги и др. Част от онлайн справките за осигурените лица са със свободен достъп, а за други се изисква наличие персонален идентификационен код (ПИК), който се издава във всяко едно от териториалните поделения в страната.