Шест месеца след въвеждането на новите правила срещу необоснованото блокиране на географски принцип вече се наблюдава висока обща осведоменост сред потребителите относно новите правила срещу ограниченията за пазаруване онлайн и трансграничните продажби, съобщи Европейската комисия.
Публикуваното ново проучване на Евробарометър сочи, че едва няколко месеца след началото на прилагането на регламента относно блокирането на географски принцип, 50 процента от гражданите на ЕС са като цяло запознати с мерките на ЕС за прекратяване на неоправданата дискриминация от страна на търговците. Необходими са обаче още усилия за осигуряване на по-широко познаване на конкретните цифрови права, залегнали в правото на ЕС, тъй като едва 29 процента от анкетираните знаят кои права се отнасят конкретно до самите тях.
Проучването на Евробарометър е част от текущата оценка на Комисията на нуждите на потребителите и реалностите на пазара в отраслите, в които правилата относно блокирането на географски принцип понастоящем не се прилагат или се прилагат само частично. Тази оценка ще бъде включена в планирания за март 2020 г. първи преглед на правилата, който ще проучи дали е необходимо да се разшири обхватът на регламента.
Проучването например ясно показва, че аудио-визуалното и другото електронно предоставяно съдържание, защитено с авторско право, като например стриймингът и свалянето на музикални файлове, електронните книги и игрите, е сред най-търсеното на трансграничен принцип съдържание от страна на потребителите.
Настоящите правила не се прилагат спрямо този вид съдържание, но е вероятно в близко бъдеще съзаконодателите в ЕС да му обърнат специално внимание.
През последните четири години броят на интернет потребителите, които търсят трансграничен достъп до съдържание, почти се е удвоил (от 8 процента през 2015 г. до 15 процента през 2019 година). Най-популярното в трансграничен смисъл съдържание е аудио-визуалното (за 9 процента от анкетираните) и музикалното (8 процента). Според проучването тази тенденция вероятно ще се запази благодарение най-вече на младите хора. Процентът на анкетираните на възраст между 15 и 24 години, които са търсили достъп до тези услуги трансгранично, е почти два пъти по-голям (28 процента) от този при всички анкетирани.
Причините да се търси подобно съдържание трансгранично е най-често липсата му в държавата на анкетираните (44 процента) и желанието за по-богат избор (39 процента). Същевременно мнозинството от тези, които никога не са търсили достъп до съдържание, предназначено за потребители в друга държава от ЕС, все пак биха го сторили, особено що се отнася до аудио-визуалното (31 процента) и музикалното съдържание (29 процента), като този процент е още по-висок при по-младите поколения.
Регламентът относно блокирането на географски принцип е в сила от 3 декември 2018 г. и цели прекратяването на необоснованата дискриминация при продажбите онлайн въз основа на националността, мястото на пребиваване или мястото на установяване на потребителите в рамките на вътрешния пазар. Той не задължава търговците да осигуряват достъп до предлаганото от тях съдържание, нито да продават или доставят в целия ЕС, а по-скоро забранява на търговците, които вече доставят съдържание в дадена държава членка, да дискриминират клиентите от тази държава въз основа на тяхната националност, място на пребиваване или на установяване.
Регламентът е част от поредица от правила за електронната търговия, предназначени да стимулират трансграничните онлайн продажби в ЕС, което е в интерес както на потребителите, които ще имат по-богат избор и повече гаранции, така и на онлайн търговците.