Европейската комисия ще защитава геймърите

резултат на големия брой жалби в държавите от ЕС във връзка с покупките на внедрени приложения при игрите в мрежа и по-специално — неволните покупки от деца, националните органи и Европейската комисия обединиха усилията си за решение на проблема.

Координираните правоприлагащи действия в ЕС относно покупките на внедрени приложения при игрите в мрежа и чрез мобилен телефон дадоха осезаеми резултати — в отговор на опасенията на потребителите бизнесът пое редица ангажименти. Предприетите действия ще повишат доверието на потребителите в бързо разрастващия се сектор на приложенията.

Европейската комисия и националните органи за пръв път обединяват усилията си за правоприлагащи действия от този вид. Радвам се да видя реалните резултати, защото те са най-важни за потребителите. По-специално трябва да се защитят по-добре децата, които играят в мрежа. Постигнатото дава и ценни насоки как най-ефикасно да гарантираме правата на потребителите в Съюза. Това за пореден път доказа ползата от сътрудничеството, ако искаме да осигурим по-добра защитеност на потребителите във всички държави членки, заяви европейският комисар по политиката за потребителите Невен Мимица.

Комисията напълно подкрепя иновациите в сектора на приложенията, добави заместник-председателят на Комисията Нели Крус, която отговаря за Програмата в областта на цифровите технологии. Предлагането на внедрени приложения е законна стопанска дейност, но за създателите им е важно да познават и зачитат правото на ЕС, когато ги пускат за продажба.

В общата позиция, одобрена от националните органи в рамките на Мрежата за сътрудничество за защита на потребителите (СЗП) и представена на Apple, Google и Европейската федерация за интерактивен софтуер през декември 2013 г.1, се настоява за следното:

при предлагането на игри, рекламирани като „безплатни“, потребителите не трябва да бъдат заблуждавани за свързаните с тях действителни разходи;

децата не трябва да се увещават сами да купуват елементи в игри или да искат от възрастен да им ги купува;

потребителите трябва да бъдат подходящо информирани за условията на плащане и покупките не трябва да се заплащат чрез настройки по подразбиране без изричното им съгласие;

търговците трябва да посочват електронен адрес, на който потребителите да могат да се свържат с тях, ако имат въпроси или оплаквания.

Чрез предвидения в правилата на ЕС механизъм за сътрудничество за защита на потребителите от Apple, Google и съответните търговски сдружения бе поискано да излязат с конкретни решения за ЕС, с които да отговорят на повдигнатите опасения.

Google реши да пристъпи към редица промени. Въвеждането им е в ход и ще приключи до края на септември 2014 г. Сред тях са: премахване на думата „безплатно“ при игри, които позволяват покупка на внедрени приложения; разработване на целеви насоки за създателите на приложения, за да не се допуска пряко увещаване на децата в съответствие с разпоредбите на правото на ЕС; срочни мерки, с които да се помогне да се проследяват предполагаемите нарушения на законодателството на ЕС за потребителите. Google адаптира и настройките си по подразбиране, така че за покупка на внедрено приложение да е необходимо разрешаване на плащането, освен ако потребителите сами не ги изменят.

За съжаление Apple не предложи никакви конкретни и бързи решения в отговор на опасенията, по-специално във връзка с разрешаването на плащанията. От дружеството заявиха, че ще обърнат внимание на този въпрос, без обаче да поемат твърд ангажимент или да представят график за въвеждането на промени. Органите по СЗП ще продължат диалога с Apple, за да се конкретизират необходимите промени и да се приведат практиките на дружеството в съответствие с представената обща позиция.

Правоприлагащите органи в държавите членки и Европейската комисия приканиха сдруженията на създателите на игри и игрови платформи да помислят за евентуални мерки в отговор на повдигнатите в общата позиция въпроси, включително изготвянето на съобразени с нея насоки или стандарти.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *