С нарастващия брой фирми и физически лица, които си създават сайтове през последните години, възможностите за хубави домейн имена постепенно намаляват. Същевременно в сектора навлизат все повече нови участници без опит в интернет бизнеса, които не винаги знаят как да изберат най-подходящия домейн за своя уеб проект. За тяхно улеснение най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ публикува набор от съвети и принципи за избора на най-добро наименование на уебсайт.
„Изграждането на всеки нов сайт започва с избора на домейн и в този процес трябва да бъдат взети предвид множество фактори. Домейнът трябва да може да се запомня лесно, да бъде изписан правилно от посетителите на сайта, без те да се объркват, а в по-широк смисъл – и да спомага за налагането на марката на компанията или името на организацията. Добре е да помислите за всички тези аспекти преди да стартирате проекта, защото след това ще е много по-сложно да го ребрандирате в движение, ако потребителите вече са го запомнили с предишното име“ – споделя Цветелина Ненкова, Маркетинг мениджър на СуперХостинг.БГ.
Ето и съветите от екипа на българската хостинг компания:
Изберете кратко име
От ключово значение е да изберете колкото може по-кратък домейн, за да улесните максимално изписването му от посетителите на бъдещия ви сайт. Тази тенденция се наблюдава както при домейните, така и при търговските марки, а все повече компании се ребрандират, заменяйки дългите думи, с които са били известни с дву- или трибуквени абревиатури.
Използвайте ключови думи
Ако сте компания или неправителствена организация, в общия случай най-подходящо е домейнът да съответства на запазената марка или наименованието. В някои специфични случаи обаче е по-добре да включите в домейна и ключови думи, съответстващи на дейността ви. Този подход би могъл да ви донесе най-малко две предимства. Първо той ще спомогне за по-тясното асоцииране на вашия сайт със съответния пазарен сегмент или сфера на дейност. Второ – ще спомогне за оптимизацията на сайта за търсещите машини (търсачки) и съответно – увеличаването на неговия трафик. Затова може да е добра идея да включите думи, които потребителите често използват, когато търсят в търсачките.
Изберете най-подходящата домейн зона
Въпреки че домейн зоните .com и .net са най-широко разпространени, в редица случаи е по-подходящо да запазите друго разширение, което съответства по-добре на дейността ви. Така например, ако бизнесът ви има ясно изразен национален характер, ще бъде добра идея да заложите на .bg домейн. Ако пък е с европейска насоченост или извършвате износ за Стария континент, тогава .eu е подходящ избор. Други по-популярни домейн зони са .org за нестопански организации, .info, .biz, както и .me (националният домейн на Черна гора), заради близостта му с българската дума „ме“ и английската „me”, което позволява създаването на оригинални комбинации.
Заложете на нови домейни
Ако търсите по-оригинално и тематично наименование за своя сайт, можете да използвате т.нар. нови домейн зони, предлагани от СуперХостинг.БГ. Новите домейни от първо ниво (new gTLD – top level domains) са разширения, които съответстват на различни браншове – например .shop, .guru, .news, .hotel, .cars, .secure и др. Те са над сто и използването на подходящо разширение сред тях може да ви даде нови креативни възможности за създаване на запомящ се сайт и позициониране в конкретен сектор.
Поискайте мнението на приятели
Не решавайте сами. Разпитайте колкото може повече приятели и познати дали избраните от вас домейни според тях са подходящи. Колкото повече хора помислят по вашия казус, толкова по-голям шанс има те да се сетят за аспекти, които не са ви хрумвали на вас. Затова преди да купите домейна съберете колкото може повече мнения.
Добавете локация, ако е подходящо
Ако вашият бизнес е локален, в определени случаи можете да добавите в домейна и своя град, регион или дори жилищен комплекс. Така потребителите ще ви откриват, когато търсят услугите, предлагани от вас в точно определеното населено място или квартал.
Не обърквайте потребителите
От критично значение за посещенията, а от там и за продажбите е домейнът да не съдържа букви и комбинации от букви, които могат да бъдат разбрани двузначно. Такива могат да бъдат изписването на „ш“, „ч“ или „ъ“ с латински букви, избора на „i” или „y” за един и същи звук, използването на разговорен стил и др. Старайте се да избягвате подобни двусмислени комбинации, доколкото е възможно. Важно е също да избягвате използването на тирета, защото потребителите едва ли ще запомнят къде точно се изписват те.
Добавяне на цифри
В определени случаи домейнът може да стане по-запомнящ се, ако замените определена буква с цифра. Например „i” с „1“ или „е“ с „3“. Имайте предвид обаче, че успехът на този подход зависи от естеството на аудиторията, към която са насочени вашите послания. Ако предлагате услуги и продукти за младежка аудитория, добавянето на цифри може да е много добра идея. Ако обаче таргетирате сериозни корпоративни клиенти, то със сигурност не е подходящо.
Направете проучване
Преди да запазите даден домейн, проверете дали има други сайтове със сходни домейни или подобни имена на фирми в Търговския регистър. Едно кратко предварително проучване може да ви спести сериозни проблеми в бъдеще, включително и съдебни дела или най-малкото – нуждата да ребрандирате вече работещ проект.