Отчита се многократно увеличение на потреблението на роуминг след отпадането на таксите за роуминг в ЕС, но все пак има редица условия, които могат да доведат до по-висока сметка за разговори, ако хората не са информирани. Това каза председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков пред депутати от комисията по икономика в парламента.
Ако набирате телефон в страна от съюза, това не е роуминг, а международен разговор. Роуминг е ползването на мобилни услуги чрез мрежата на друг оператор, различен от този, с който потребителят има договор. Ако операторът установи, че потребителят има по-голямо потребление в чужда държава, отколкото там, където е сключил договора, може да бъдат наложени допълнителни такси за използваната услуга, поясняват от Комисията, цитирани от Дарик .
„Когато излизаме извън страната, нашият телефонен разговор се обслужва от чужда мрежа и тогава тарифирането е все едно ние осъществяваме повикване към друга мрежа, а не към мрежата на нашия собствен оператор. Ние не можем да се възползваме от тези безплатни минути, които имаме в рамките на семейство и приятели, които са в рамките на нашата обслужваща мрежа, тъй като чуждият оператор също има разходи по обслужването на повикването“, обясни Андриана Атанасова от Комисията за регулиране на съобщенията за случаите, в които потребителите ползват услугите на оператор в чужбина.
По думите на Божкове, хората, живеещи в пограничен район, е възможно също да получат голяма сметка за разговори. Затова той съветва, че по-силния сигнал означава роуминг услуга. “Трябва да се внимава и винаги отивайте на ръчна настройка“.
От комисията за регулиране на съобщенията поясняват, че е необходимо хората да четат общите условия на договора си, подписан с някой от родните мобилните оператори и задължително да активират роуминга си преди да напуснат страната.