Германия и Франция предложиха нов компромис за общоевропейски данък за дигиталните компании в усилията си да постигнат консенсус по инициативата, която среща силна съпротива, информира ДПА.
От месеци страните членки на ЕС се опитват да постигнат споразумение за облагане на интернет гигантите като Фейсбук (Facebook) и Гугъл (Google), а времето им за намиране на решение изтича предвид изборите за Европейски парламент, планирани за май догодина.
Френско-германското предложение предвижда онлайн компаниите да плащат данък от минимум 3 процента върху приходите си от реклама. Париж и Берлин искат мярката да бъде договорена до март и въвеждането й да започне от януари 2021 година, ако дотогава не се намери глобално решение.
Няколко министри обаче изразиха задръжки.
Френско-германското предложение не отговаря на амбицията, която очакваме, заяви икономическият министър на Испания Надя Калвиньо.
Колегите й от Естония, Словения и Италия изразиха подобни опасения, както и финландският министър на финансите Петери Орпо.
Европейската комисия оценява, че традиционните компании обикновено плащат данък от около 23 процента от печалбите си спрямо 8 до 9 процента за интернет компаниите, някои от които дори плащат още по-малко или изобщо не плащат данъци.
Страни като Ирландия и Швеция обаче са скептични дали данък за дигиталните компании ще бъде ефективен, ако се прилага само в ЕС и се опасяват, че това може навреди на способността на блока да привлича компании.
Данъчните инициативи на ЕС трябва да получат единодушно одобрение от 28-те членки на съюза.
Повечето европейски столици са съгласни, че с проблема първо трябва да се заеме Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), която обединява 36 страни, включително САЩ и Япония.