Бързото охладняване на пазара към акциите на Интернет компаниите, които поначало направиха фурор на борсата, принуждава някои анализатори да твърдят, че пред нас е нов сапунен мехур, сравним с доткомите.
Услугата за групово пазаруване Groupon, социалната мрежа LinkedIn и сайтът за потребителски отзиви Angie’s List – всичките те преживяват през тази година рязко покачване на акциите веднага след излизането им на борсата (IPO). Но сега всичко отново спадна до първоначалното си ниво и даже по-ниско. „Изглежда, че мехурът в скоро време ще се спука. Въпросът е само в това, дали той е надут или едва сега започва да се надува“, – казва анализаторът Лу Кернер от инвестиционната компания Liquidnet.
Наблюдателите си спомнят истерията около новата технология, която хипнотизира инвеститорите през 1994–1999 г., а след това завършила с известния крах. Според Кернер, работата е там, че става дума за бизнес модели, които още са в „детска възраст“. Анализаторът отбелязва, че Groupon е много добър пример – никой така и не разбра защо услугата излезе на борсата.
В същото време, Кернер предполага, че Facebook, която обещава IPO през второто тримесечие на 2012 г., няма от какво да се опасява. Това е по-зряла компания, отколкото Groupon и е по-добре да се сравнява с Amazon или Google, когато те дебютираха на фондовата борса. Компанията е оценена на $100 милиарда и на анализаторите тази сума не се струва преувеличена.
Други анализатори отбелязват, че когато пазарът става неустойчив, търсещите бърза печалба инвеститори първо се отървават от активите с къса борсова история (тоест, по-ненадеждните). Именно това се случи със споменатите Интернет компании. „Тези инвеститори купуват акции, за да спечелят от истерията, – пояснява Ник Ейнхорн от Renaissance Capital. – Когато шумът започне да стихва, акциите се продават и цената им пада, а когато стойността им спадне под номинала, другите инвеститори също губят интерес към тях“.
По време на IPO акциите на Groupon вървяха по $20, а сега струват $16. Angie’s List започна с $13, а сега се котира на $11,5. LinkedIn все още се държи – при IPO цената на ценните книжа на компанията беше $45, сега те се продават по $58,79, но пък през юли струваха $109,97.