Вносът на остаряло медицинско оборудване носи рискове за здравето на хората

На среща между журналисти и екипа на Сектор Здравеопазване на Siemens в България бяха поставени и дискутирани редица проблеми, свързани с медицинската техника, която се използва у нас.

Освен традиционния за страната ни вечен недостиг на средства, един от най-големите проблеми е липсата на достатъчно контрол върху вноса, употребата и поддръжката на медицинска апаратура.

Къде се коренят проблемите

В България всеки може да регистрира фирма, през която да закупи и внесе компютърен томограф от всякъде.

В страната ни се вкарват системи с лошо качество, в недобро състояние, и без осигурена поддръжка.

Изумително е как за технологии, които имат пряко отношение към човешкото здраве, режимът на внос и разпространение е толкова либерален, докато в други сектори правилата са далеч по-строги.

Тодор Воденичаров, ръководител на сектор Здравеопазване на Siemens за България, изнесе някои шокиращи данни за състоянието на медицинското оборудване у нас.

За да се регистрира и използва един автомобил като такси, има изискване той да не е по-стар от 5 години. За далеч по-сложна медицинска апаратура, която се използва в най-натоварените болници и от която буквално зависи животът на толкова много хора, подобно ограничение няма.

В резултат българинът се диагностицира и лекува с устройства, чиито период на експлоатация нерядко надхвърля възрастта му.

Българските болници като музеи на медицинска апаратура

75% от рентгеновите апарати у нас са на възраст над 25 години.

Подобно е положението и при редица други често използвани уреди за диагностика.

Да вземем за пример мамографите, с които се диагностицира рака на гърдата (водещи сме по заболеваемост от него в Европа).

Новите апарати облъчват по-малко и предлагат много по-добро качество на изображението, което помага за по-точна диагностика. По-ранната и точна диагностика на заболяването е пряко свързана с шансовете за неговото успешно лечение. Използването на стари апарати затруднява работата на лекарите и в крайна сметка води до сериозни рискове за здравето на пациента.

Единственият контрол върху това оборудване се осъществява от Агенцията за ядрено регулиране (АЯР), чиито специалисти издават лицензи и на всеки три години са длъжни да извършат проверка дали облъчването е в рамките на определените норми. С това ангажиментът на държавата към нашето здраве се изчерпва.

А как стоят нещата в Европа

В Австрия например, здравната каса реимбурсира изцяло само онези изследвания, които са направени с апаратура на възраст до 7 години.

Ако оборудването е въведено в експлоатация преди повече от 7 години, реимбурсирането на същите изследвания е в рамките на 50%.

Накратко – здравната каса плаща за онези изследвания, които са направени с модерна и точна апаратура, вместо да хвърля парите си (т.е. парите НИ) на вятъра.

И в това има логика.

Siemens гарантира наличието на оригинални резервни части до 10 години след като даден модел медицинско оборудване е спрян от производство. Подобна е политиката и на другите големи производители.

А сега си представете как и с какви подръчни средства и материали се ремонтират четвъртвековните апарати в нашите болници.

Не е нужно да търсим добри примери в държави като Австрия, които са доста по-напреднали в икономическо отношение от България.

В страна като Грузия излезе закон, забраняващ вноса на медицинска техника, която е по-стара от 7 години.

Грузинците едва ли се радват на по-голямо икономическо благоденствие… но със сигурност мислят за здравето си повече от нас.

Поддръжката на апаратурата по традиция се пренебрегва

Колкото и модерен и съвършен да е даден апарат, той има нужда от техническа поддръжка, за да работи по начина, по който е проектиран.

В България всеки може да създаде фирма и да предложи по-ниска цена за поддръжка на оборудване, от което всъщност не разбира.

Колкото и парадоксално да звучи, това е факт – няма достатъчно строги изисквания и ограничения към фирмите, които извършват сервизна дейност на медицинска техника, и болниците често ги избират на принципа „който даде най-ниска цена за поддръжка“.

И ако някой самоук майстор може и да успее да поправи повредената ви прахосмукачка, то при изключително сложното специализирано медицинско оборудване, шансовете му да се справи клонят към нула.

Как всъщност работят оторизираните сервизи

Инж. Борислав Ковачев, дългогодишен ръководител на сервиза на Siemens, разкри в детайли цялата сложност на операциите, които се извършват от него.

Сервизът на Siemens има офиси в 128 страни, където обслужва над 200000 системи.

57 хиляди от тях имат дистанционна връзка през интернет до централата на Siemens в Германия.

Ако до 2 часа специалистът от местния екип няма идея за решение на проблема, той се „скалира“ до Германия, където случаят се поема от експерти с още по-висока квалификация.

Новата стратегия за сервиза на Siemens е фокусирана върху превантивните действия. Чрез дистанционно следене на работните параметри на системите се откриват източниците на потенциални проблеми, преди още самите проблеми реално да са възникнали.

От горепосочените 57000 системи, 21 хиляди са свързани проактивно с Германия, т.е. при най-малката индикация за възникнал или предстоящ проблем в работата им, машините автоматично се свързват с центъра по поддръжка.

Целта на тези мерки е да се постигне максимален uptime на медицинската апаратура, т.е. системите да са в напълно работно състояние през възможно най-дълъг период от време. За България през изминалата 2011 година този показател се движи средно около 95% (за техниката на Siemens).

В страната ни има развита мрежа от четири сервизни центъра (в София, Пловдив, Варна и Плевен), които обслужват техниката на Siemens по региони.

В българския сервиз работят висококвалифицирани специалисти, които са преминали многоетапно обучение за работа с медицинската апаратура на Siemens. Доказателство за техните умения е фактът, че 60% от проблемите се отстраняват още при първото им посещение на място.

97% от резервните части за техниката на Siemens се доставят до 24 часа.

Екипите на Siemens постоянно следят нивото на хелия в апаратите. Това е много скъп консуматив, и точният контрол върху него спестява значителни разходи на клиентите.

Кой печели търговете за сервизно обслужване

Най-често този, който даде най-ниска оферта за цената. В случая обаче, икономиите на средства за поддръжка рефлектират пряко върху работоспособността на апаратурата, а от там – и върху здравето на пациентите.

Всеки в България може да основе фирма, с която да кандидатства за поддръжка на медицинска апаратура. Дали има нужната квалификация е отделен въпрос, който много често тихомълком се премълчава, в името на заветната по-ниска цена.

Старата максима, че евтиното винаги излиза по-скъпо, важи с пълна сила и тук. Как може да поддържа апаратурата екип, който не е минал през специализирано обучение при производителя на техниката и който не разполага с пряк достъп до неговата глобална мрежа за доставка на резервни части.

При Siemens разликата е дори още по-драстична – сложните апарати на компанията са свързани през интернет към нейния център в Германия. Самодейните екипи по поддръжка се лишават от всички предимства на тази връзка, както и от възможността да ползват познанията на топ експерти от Германия, които да им помогнат от разстояние за отстраняването на проблема. Според последни данни на Siemens, близо 30% от проблемите с апаратурата се отстраняват дистанционно, през интернет.

Ролята на гражданското общество

В по-развитите демокрации има влиятелни обществени организации, които оказват сериозен натиск за по-качествено здравеопазване във всеки един аспект от него.

У нас най-често проблемите се решават с проявата на добра воля от страна на политиците, но тя невинаги е налице.

Най-малкото, което всеки един от нас може да направи, е да се поинтересува от възрастта и качествата на апаратурата, с която ще бъде изследван, и ако е възможно, да се насочи към лечебното заведение, използващо най-новата и прецизна апаратура.

Дори апаратурата да не е нова, тя може да бъде в отлично състояние, ако се поддържа от оторизиран сервиз.

Сервизът на Siemens улеснява гражданите, като предоставя на болничните заведения специални сертификати, които най-често се закачат на видно място в чакалните. От тези документи ще получите информация, че използваната апаратура се поддържа от оторизиран сервиз и отговаря на всички изисквания на производителя.

Това е предпоставка за по-точни изследвания и по-добра диагностика, които ще бъдат от полза за вашето здраве.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *