Сергей Петров създава своята компания заради любовта си към природата и убеждението си, че технологиите имат потенциала да решат много от съвременните проблеми. Днес в неговата кауза вече вярват трима партньори, рискови инвеститори и не малко пчелари от България и САЩ
Александър Александров
Едва ли са много хората, които си дават сметка, че днес една трета от цялата храна, която слагаме на масата си, зависи директно от опрашването от пчелите. Тези малки създания, които много от нас гледат с безразличие, оказват огромно влияние върху обществото и икономиката ни с ежедневните си полети из полета и дворове. Пчелите са тук от около 3.5 милиона години. Те са завършен биологичен вид, който помага на природата, в симбиоза е с нея и е сформирал една много деликатна връзка с растителния свят. Проблемът е, че тази деликатна връзка е на път да се разруши и от все повече краища на света днес идват тревожни съобщения за измиране и изчезване на домашни пчели. Все още не е даден еднозначен отговор на въпрос, защо това се случва, но е известно, че само в САЩ това явление обхваща до 42% от всички домашни пчели.
Българското решение
Българският предприемач Сергей Петров е решил да открие решение на този проблем. Създадената от него компания Bee Smart Technologies има за цел да използва иновативни технологии, за да помогне на пчеларите да запазят своите медоносни насекоми. „В пчеларството има нещо, което се нарича роене. То се състои в това, че ако са на лице неблагоприятни фактори, някои пчели – например майката и някои от външно – кошерните, решават да напуснат кошера. Това е едно от най-неприятните неща за един пчелар, защото в резултат той губи своя актив. В Bee Smart Technologies имаме за цел да сведем роенето до нула и да не го позволяваме. Целта ни е всеки път, когато пчелите от даден кошер решат да напуснат, да можем да предупредим пчеларя предварително“ – разказва Петров пред журналист на Pixelmedia.bg.
Той и екипът му планират да постигнат това като предоставят на пчеларите в реално време информация, събрана чрез сензори в кошерите, отчитащи температурата, влажността, теглото, атмосферното налягане, нивото на звука и други показатели. Тази информация се предава към “облачна“ инфраструктура и се анализира. „Проблемът при пчелите е, че има страшно много фактори и често е на лице голяма степен на неопределеност. Ако искаме да знаем например дали даден автомобил ще се развали, имаме краен брой фактори. При пчелите обаче информацията трябва да се верифицира от много места. Например ако премерим теглото на кошера и установим, че той е спрял да наддава на тегло, причината за това може да е поведенческа от страна на пчелите, може да е грешка на пчеларя (антропогенен фактор) или метеорологичен фактор.“
Технологии в подкрепа на природата
„С течение на времето, изучавайки пчелите осъзнахме, че можем да направим био алгоритми, които на база на тези данни могат да дадат повече информация за състоянието, здравето на пчелните колонии, за това как се изразходва храната през зимния сезон, колко е продукцията на един кошер, дали пчелите се чувстват удобно и т.н.“ – добавя основателят на Bee Smart Technologies. Според него проблеми с изчезване на пчели има в целия свят, но най-ясно изразени са те във високо-индустриализираните райони. „Към момента никой не се наема да отговори, какво точно убива пчелите по света. Различните ареалии имат своите проблеми и своите причини да губят пчелите си.“
От българската фирма са решили да започнат именно от високо- индустирализирани региони като Калифорния, където проблемът с изчезването на пчелите е особено сериозен. „Ние идентифицираме като наши клиенти най-вече комерсиалните пчелари, които предлагат мобилно опрашване. Днес към него се насочват все повече пчеларите, защото земеделците имат нужда от това. В Калифорния например се произвеждат 80% от всички бадеми в света, които разчитат единствено на опрашване от пчелите, за да се размножават. Всички крупни производители на бадеми имат нужда от пчеларите и това е силно осъзната нужда след няколко поредни и много слаби години. Бадемите цъфтят около две седмици, а Калифорния заема огромна площ и географска дължина. По тази причина те цъфтят по различно време. Така един пчелар може да започне от юг и да обходи много производители, премествайки там своите пчели и получавайки между 170 – 250 щ. долара за един кошер за две седмици. Това много ясно показва, колко се е видоизменил секторът. Хората плащат доста сериозни суми, само за да имат пчели на близо“ – разказва ни Сергей Петров. Въпреки развитието на мобилното пчеларство обаче, загубите продължават да бъдат сериозен проблем. През изминалата година в САЩ този показател е бил 32 процента.
Младият предприемач обяснява също и защо са избрали да предлагат своето решение в САЩ, вместо в България. „У нас комерсиален пчелар е всеки с над 300 кошера, а ние таргетираме пчелари, които имат над 500 кошера. В САЩ съществуват пчелари дори с 80 000 кошера, а има и една компания с над 100 000 кошера. Това е страшно много работа и трябва да се наемат допълнителни хора. По-големият брой кошери намалява възможностите да се грижат добре за всички. Традиционният метод е да се отварят кошерите един по един и да се вземат мерки. Когато обаче става въпрос за над 5000 кошера, хората, които се занимават с това, най-често не могат да реагират навременно, информацията е недостатъчна и когато се случи проблем, обикновено с закъсняли.“
„В България неписано правило е, че 100 кошера е необходимият минимум, за да можеш да се издържаш като бизнес. Тук има няколко фактора които позволяват да го правиш – разполагаме с много хубава природа, богата на билки и тъй като пчелите обикалят много, те успяват да се снабдят с много витамини. Това повишава общото здраве на колонията и пчеларят има по-малко работа. В България мобилното пчеларство не е с цел опрашване, а с цел разнообразие на пашата – увеличаване на асортимента на предлаганите стоки от пчеларите. Освен това пчеларите в България са много добри професионалисти и добре се грижат за своите кошери.“
Как започва всичко?
„Идеята се зароди в моята глава. Причината е че много обичам природата и смятам, че технологията е достатъчно развита, за да реши много от съществуващите проблеми“ – споделя Сергей Петров – „Използването на сензори например ни дава все повече информация, която ние можем да анализираме все по-лесно с мощните компютри, с които разполагаме. Убеден съм, че е крайно време всички да се възползват от тези предимства. Аз самият известно време проучвах проблема с пчелите и ми хрумна да кандидатствам с идеята за интелигентен кошер в едно състезание на Singularity University. Спечелих го и през лятото на 2013 г. ме изпратиха в лагера на NASA в Калифорния. Там имах възможност да говоря с пчелари от региона и да разбера какви са техните проблеми и от какво имат нужда.“
Сформиране на екипа
По щастливо стечение на обстоятелствата в Калифорния Сергей среща и своя бивш съученик Иван Кънев, който следва там в бизнес специалност. „Тъй като аз съм авио – инженер и бизнесът ми е слаба страна, го помолих за оценка на проекта. Той много се въодушеви и го поканих да бъде ръководител. Отделихме много време в проучване на проблема и в разговори с пчелари, преценявайки къде може да се внедрят иновации и къде времето все още не е дошло. Малко по малко достигнахме до настоящото решение.“
Двамата напускат работа преди около година и започнат да се занимават само с Bee Smart, а няколко месеца по-късно към тях се присъединява и Ясен Славов – софтуерен инженер, който е добър в писането на био – базирани алгоритми. Интересното е, че той сам открива фирмата и проявява интерес да работи за нея. По-късно в екипа се включва и хардуерният специалист Димитър Дяков. Компанията вече е получила и финансиране от новосформиран инвеститорски клуб, който обединява представители на различни индустрии – от лекари, през адвокати, до хора от промишлеността, търсещи проекти в които да инвестират парите си. „За нас това е хубаво, защото проектът ни е много диверсифициран и търсим експертиза в различни сфери“ – посочва Сергей Петров.
В момента Bee Smart Technologies е на етап тестване използваемостта на създадената от компанията система при комерсиални пчелари в САЩ, както и в България. Плановете са през следващите месеци тя да бъде пусната на пазара. „Основната причина да вярваме, че в технологията ни има смисъл е, че не спираме да говорим с пчеларите и да получаваме обратна връзка за това, което според тях трябва да се интегрира в решението“ – добавя основателят на фирмата.