България ще представи своя павилион и цялостен образ по време на ЕКСПО 2020, което ще се проведе в Дубай /ОАЕ/, в рамките на подтема Мобилност. Според прессъобщение на Министерството на икономиката понастоящем тя е най – подходяща, отчитайки нашето стратегическо географско положение, от гледна точка на транспортни коридори, достъп до пазари и културни влияния, както и утвърждаването през последните години на България като страна с висок технологичен капацитет. Периодът на провеждане на EXPO 2020 Дубай ще бъде 20 октомври 2020 г. – 10 април 2021 г., като участие в него са потвърдили 190 държави, включително България.
Подтема „Мобилност“ се фокусира върху по-интелигентно и по-продуктивно движение на хора, стоки и идеи, като се занимава с области като транспорт, пътуване и проучване, лична мобилност, логистика и цифрова връзка. Подтемата обхваща движението, скоростта и мащаба на напредъка и прогреса, които могат да бъдат постигнати със способността за физическо и виртуално свързване. Посланието е, че чрез създаването на по-интелигентни и по-ефективни връзки се ускорява напредъка, и така новите идеи, знания и ресурси могат да достигнат до общностите по-бързо.
Участието на страната ни в ЕКСПО 2020, ще даде възможност, както за засилването на позициите ни като логистичен и културен хъб между Европа и Азия, така и за осигуряване на по-добър достъп до регионите на Близкия Изток, Африка и Южна Азия и техните пазари.
Темата на ЕКСПО 2020 Дубай „Свързвайки умовете, създаваме бъдещето“ е вдъхновена от убеждението, че иновациите и прогреса се постигат от хората и обединяването на идеите по нов начин. Подтемите на изложението са „Мобилност“ – как можем да реализираме потенциала и мечтите си за бъдещето, „Възможност“ – как можем да стигнем до хората и ресурсите, необходими за постигане на този потенциал, и „Устойчивост“ – как да преследваме мечтите и целите си мъдро, защитавайки нуждите на бъдещите поколения. На изложенията се представят държавите като такива, при съобразяване с темата и подтемите на изложението.
Участието на България в ЕКСПО 2020 ще допринесе за реклама на българското производство, технологии, услуги и иновативни решения, българските научни и културни постижения, както и намиране на възможности за реализацията на българските стоки на международни пазари. Изложението ще даде възможност на българските производители и износители за реализиране на продукцията им на международни пазари. Представяне предимствата на България като привлекателна дестинация за инвестиции и правене на бизнес и изграждане на позитивен имидж на страната, както и представяне на уникалните природни и културни дадености на България, с цел популяризиране имиджа на страната като туристическа дестинация.
С решение на Министерски Съвет Министърът на икономиката е определен за национален генерален комисар на българското участие в Световното универсално изложение ЕКСПО 2020, а възлагането на дейности и услуги, свързани с българското участие в изложението ще се осъществят от Министерството на икономиката.
Правилата на световното изложение ЕКСПО предоставят възможност участникът в изложението да си сътрудничи при организиране на съпътстващите събития със спонсори и партньори. По този начин се предоставя уникална възможност за представяне и популяризиране на българските региони и общини. Във връзка с това министърът на икономиката е отправил вече покана към българските общини за възможността да вземат участие, както и да представят предложения за събития и мероприятия за включване в програмата на българския павилион по време на ЕКСПО 2020.
От 190 държави участници в ЕКСПО 2020 Дубай, 85 ще изградят самостоятелно своите павилиони, в това число Германия, Италия, Австрия, Полша, Словения, Чехия, Унгария, Индия, Република Корея, докато страни като Естония, Хърватия, Босна и Херцеговина, Черна Гора, Молдова и Грузия, подобно на България ще наемат изградени от Организатора павилиони и ще имат задължението да разработят и завършат цялостното им вътрешно оформление.
Германия ще изгради своя павилион в подтема „Устойчивост“ на площ от 4600 кв.м., като за участието си в ЕКСПО 2020 страната е отделила бюджет от 50 млн. евро. Същевременно федерална провинция Баден-Вюртемберг ще бъде представена с отделен павилион от 2000 кв.м. Подобно на немския, павилионът на Индия ще се простира на площ от над 4600 кв.м., като бюджетът само за строителството му е 50 млн. евро. Страни като Словения с по-малки терени – 1550 кв. м., са планирали средства в размер на 9.7 млн. евро за изграждането на павилионите си, а бюджетите за участие на Полша и на Чехия възлизат съответно на 20 млн.евро и 12 млн. евро. Държавите с наети павилиони са предвидили бюджети от порядъка на 4 млн. евро (Естония) – 4.5 млн. евро (Хърватия) за своето участие в ЕКСПО 2020.
Министерството на икономиката обяви обществена поръчка за цялостна организация на българското участие и вътрешно изграждане на павилиона на стойност 5 700 000 лв. без ДДС, дейностите по която включват разработване на концепция на българския павилион, неговото изграждане, поддръжка и демонтаж, както и организирането на събития в рамките на целия период от 6 месеца на ЕКСПО 2020 за представянето на България.
Повече информация за обществената поръчка може да бъде намерена на http://www.mi.government.bg/bg/competitions/osiguryavane-na-cyalostna-organizaciya-po-podgotovka-izgotvyane-na-koncepciya-i-osashtestvyavane-na-uchast-1885-c354-1.html?p=e30=
Световното изложение е най-голямото международно изложение в света, организирано през периоди от 5 години, с което се цели държавите да покажат своите най важни икономически, културни и технологични постижения.
Повече информация за ЕКСПО 2020 Дубай може да бъде намерена на www.expo2020dubai.com/en.