Браншовите организации изразиха своята загриженост относно стратегията за електронно управление

В официално съобщение, изпратено до българските медии, браншовите организации от ИКТ сектора изразиха своето становище относно обсъждания проект на Стратегията за електронно управление на Република България. Поради важността на поставените въпроси и проблеми, публикуваме без съкращения целия документ, отразяващ единната позиция на Българска асоциация по информационни технологии (БАИТ), Българска асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), ИКТ Клъстер и Българска уеб асоциация.

На 8 юли 2010 г. на сайта на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) беше публикуван за обществено обсъждане проект на Стратегия за електронно управление на Република България 2010-2015 г. Проектът е изготвен от работна група към МТИТС с участие на експерти от държавни и браншови организации.

Ние, браншовите организации в сферата на ИКТ – БАИТ, БАСКОМ, ИКТ Клъстер и Българска уеб асоциация – изразяваме загриженост за прогреса по стратегията и пътната карта към днешна дата – 20 октомври 2010 г., както и за параметрите на държавния бюджет 2011 г.:

1. Няма прогрес по пътната карта и дефинирането на приоритетите. Проектът за стратегия за е-управление не е внесен в Министерски съвет – съответно, не е сформиран Националния съвет по е-управление. Работната група спря да заседава, а консултативният съвет към МТИТС също не е заработил.

2. Държавният бюджет за 2011 г. няма заделени средства за изграждане на е-управление. Разчита се само на съществуващи оперативни програми, като не се използва потенциала на инвестициите в ИКТ да бъдат ефективна антикризисна мярка. Не се използва потенциала на публично-частните партньорства.

3. Липсва политическа воля за реално изграждане на е-управление като ключ към административната реформа, повишаване на конкурентоспособността на бизнеса и повишаване на качеството на живот на гражданите.

4. Липсва политическа визия за развитие на иновативни индустрии с висока добавена стойност и съответната необходимост от фундаментална промяна на образователната система. От това зависят не само повишаването на производителността и брутния национален продукт, но и възможността за устойчивото развитие за осигуряване на достойно демократично бъдеще на България.

Изразяваме подкрепата си към колегите от МТИТС, Дирекция „Е-управление” и други държавни организации, които работят професионално, открито и отговорно в условия на сериозни ограничения и трудности за осъществяване на истинско е-управление.

В същото време изразяваме мнение, че Министерството на транспорта не е подходящото място за осъществяване на толкова важна политика с огромно значение за всички министерства и държавни агенции.

Управлението на стратегията и изграждането на е-управление би трябвало да бъде поставено на централно място – или към вицепремиера, отговорен за административната реформа, или в самостоятелно министерство, каквото бе предизборното обещание на ГЕРБ.

Бихме искали да повторим основните моменти от обединението мнение на браншовите организации по проекта за стратегия за е-управление:

Електронното управление е ключов инструмент за реализация на цялостна административна реформа, осигуряване на прозрачност и премахване на предпоставките за корупция, както и създаване на значително по-добра среда за икономическо развитие и качество на живот.

Електронното управление трябва да бъде припознато като национален приоритет от всички политически сили. Стратегиите, политиките и плановете за неговата реализация трябва да бъдат основани на национален консенсус, за да има приемственост, последователност и реални дългосрочни резултати.

Предвид голямото изоставане на България от реално функциониращо е-управление, бе крайно време да се изгради стратегия с най-важните принципи, цели и приоритети за развитие, както и пътна карта с конкретни проекти, бюджети, срокове и отговорници.

Държавният бюджет за 2011 г. ще бъде истинското доказателство за наличие на политическа воля за е-управление. Ако програмите за европейско финансиране бъдат използвани стратегически и максимално, реализацията на стратегията ще стане ефективна антикризисна мярка, която ще създаде условия за стабилен растеж в бъдеще.

Оценявайки усилията на правителството за създаване на стратегически документ за развитието на електронното управление, браншовите организации в сферата на ИКТ се подкрепяме:

1. Мисията на е-управление и принципите за осъществяване на добро, ефективно и демократично управление със средствата на информационните и комуникационни технологии (ИКТ), като среда и инструмент за значително подобряване на държавното управление в полза на гражданите и бизнеса.

2. Новият организационен модел с въвеждане на главен директор по е-управление към Министерския съвет и директори по е-управлние към министерствата и агенциите, отговорни за изпълнение на секторните стратегии. Заложеният в стратегията Национален съвет по е-управление към Министерския съвет с участието на браншовите и други неправителствени организации, ще бъде ключовият орган за прозрачно стратегическо управление и постигане на реални резултати с участие на всички заинтересовани страни.

3. Извеждането на преден план на електронните услуги за гражданите и бизнеса и фокуса върху осъществяване на реално работещи е-услуги.

4. Стремежът към масово ползване на е-услуги и е-документи с осигуряване на е-подписи и инфраструктура за всички граждани, бизнеси и администрации.

5. Прилагането на бизнес модели, в това число и моделиране на работните процеси и решенията за оптимизиране на цялата администрация и създаване на пълноценни изисквания за нейното автоматизиране със средствата на ИКТ.

6. Възприемането на архитектура, ориентирана към услуги (СОА) като основа за изграждане на взаимосвързани информационни системи от общи услуги и компоненти, които могат да отговарят на развиващите се нужди в бъдеще.

7. Прилагане на единно ИКТ управление, стратегия и добри практики за значително повишаване на ефективността на инвестициите и изграждане на единен фундамент от процеси и технологии за развитие, както и синхронизирането и обобщаването на секторните стратегии спрямо националната.

8. Преминаването към изцяло електронен обмен на документи между администрациите и премахване множеството хартиени удостоверения и уверения, изисквани от гражданите и бизнеса.

9. Залагането на механизма на публично-частно партньорство (ПЧП) като средство за реализация на ефективни и качествени публични услуги.

10. Дефинирането на цели, приоритети и показатели за изпълнение на стратегията, както и конкретните стратегически цели и приоритети за е-услуги, дигитална администрация и институционално изграждане.

Предвид богатия опит от изминалите години с неизпълнение на множество стратегии, неуспешни проекти и пропиляване на средства, ние препоръчваме в окончателния вариант на стратегията да бъде заложено следното:

1. Категорична политическа воля за изпълнение на стратегията чрез поемане наблюдението над електронното управление лично от премиера, както това се реализира в САЩ, Великобритания, Австрия, Корея и други водещи в това отношение страни. Електронното управление е хоризонтална мярка на управление, поради което във всяка държавна структура трябва да се гарантира политическа визия, воля и управленски капацитет за неговата реализация. Това е непосилна задача за изпълнително звено само в едно министерство, каквато е Дирекцията за е-управление към МТИТС. Необходимо е това изпълнително звено да бъде изведено на ниво Министерски съвет и да бъде ръководено от Главния директор за е-управление. Необходимо е да бъдат създадени комитетите (с водещи експерти от заинтересованите страни) и съответните изпълнителни отдели (или поне отговорни менажери), както е описано в стратегията.

2. Да бъде заложена по-ясна финансова рамка за изпълнение на стратегията. В момента тя е единствено пожелателна. Необходим е категоричен ангажимент на Министъра на финансите и на Министъра по управление на средствата от Европейския съюз. Държавният бюджет за 2011 г. трябва да съдържа поне обща сума, която ще бъде инвестирана в е-управление. Трябва да има и план за използване на възможностите за финансиране на стратегията по линия на различните европейски фондове и програми. Всеки добре инвестиран лев в е-управление осигурява възможност за многократна възвръщаемост в бъдещо икономическо, социално и културно развитие.

3. Да бъдат определени реалистични и добре координирани първи проекти. Приоритизацията на проектите трябва да бъде аргументирана с ясни критерии и подкрепена финансово от бюджета, евро-фондовете или механизми за ПЧП. Наши експерти ще продължат да участват в Работната група към МТИТС за изграждане на пътната карта.

4. Да бъде включено единното, централизирано ИКТ управление, като основна група от стратегически цели с приоритети и показатели. Да бъдат определени политики за управление на ИКТ инвестициите, търговете и контрола по изпълнението.

5. Секторните политики да бъдат дефинирани като главни цели и приоритети, за да се анализират и изведат общите нужди, процеси, услуги и функции, с цел по-добро координиране на тяхното изпълнение и осигуряване на оперативната съвместимост.

6. Политиките за е-управление в местната администрация да бъдат изведени на национално ниво. Да бъдат дефинирани основни цели, приоритети и показатели. Общинската администрация е основна точка на взаимодействие с граждани и бизнес. Всички общини имат сходни общи нужди и обслужват сходни процеси. Необходимо е да се изградят общи ресурси за всички общини.

7. Да бъдат записани допълнителни мерки за повишаване сигурността, доверието и ползваемостта на е-услугите, като за целта бъде приета специална единна комуникационна стратегия и план.

8. Да бъде гарантирано устойчивото развитие на реализираните електронни услуги и управление на жизнения цикъл на информационните системи, чрез осигуряване на необходимия финансов, кадрови, нормативен и технологичен ресурс.

9. Да бъде създаден публичен регистър за всички ИКТ проекти с данни по основните балансирани показатели за тяхното изпълнение, взаимовръзка и крайни резултати.

Ние заемаме активна позиция за изграждане на стратегията и пътната карта, както и в нейното дългосрочно управление в обществен интерес.

Ще наблюдаваме изпълнението на стратегията и ще даваме конструктивна обратна връзка как се реализират инвестициите в е-управление.

Ще участваме активно в Националния съвет по е-управление и неговите комитети. Ще помагаме за определяне на общите политики и добри практики и ще следим за тяхното прилагане.

Всяка година ще публикуваме Бяла книга за е-управление, която ще съдържа балансирана оценка на прогреса, конструктивна критика на изпълнението и предложения за подобрения и бъдещо развитие.

Настоящото становище е утвърдено от управителните съвети на БАИТ и БАСКОМ, ИКТ Клъстер и Българската уеб асоциация.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *