Билетът за софийското метро ще може да се купува през мобилен телефон, който ще служи и като пропуска за влизане във всяка една от станциите на подземната железница.
Решението стъпва на иновативна платформа, разработена от VIVACOM и CellumPay, която позволява на потребителите да превърнат телефона си в „интелигентен портфейл”.
Методът беше демонстриран днес на метростанция Сердика пред зам.-кмета на столична община Любомир Христов от представители на двете компании и Метрополитен АД.
Въвеждането на електронния билет за софийското метро може да стане факт още през следващата година.
За да могат да си закупят електронен билет, клиентите трябва да имат единствено мобилен телефон с достъп до интернет, каквито на практика са 62% от устройствата, ползвани на българския пазар в момента. Очаква се след две години този брой да нарасне до 75% т.е. три четвърти от потребителите у нас да разполагат с телефон с интернет свързаност.
Платформата на VIVACOM и CellumPay е съвместима с всяко едно от тези устройства и не изисква регистрация или предплащане.
Електронният билет за метрото се издава под формата на QR-код, който клиентът получава на своя телефон и регистрира на специално инсталирани устройства на пропускателните врати на метрото.
Плащането става с няколко прости стъпки през мобилно приложение CellumPay, като потребителят може да избере дали да плати с банкова карта или сумата да се добави към месечната му VIVACOM сметка. Това превръща методът в универсален начин за плащане, достъпен за всички клиенти на мобилни услуги и ще помогне осезаемо за намаляването на разходите на Метрополитен АД за обслужване и производство на карти и билети и по-ефективното обслужване на самите пътници.
VIVACOM започна да предлага на своите потребители платформата CellumPay на Целум България в края на миналата година, най-вече заради лесната регистрация директно през телефона и възможността клиентите да използват реквизитите на собствената си дебитна или кредитна карта, без да се налага промяна на SIM карта или специална принадлежност към определена банка. Чрез услугата директно през мобилния си телефон клиентите на оператора могат да плащат месечните си VIVACOM сметки, да зареждат предплатени карти, да плащат битови сметки и да купуват стоки от интернет. Плановете са обхватът от предлагани услуги да бъде разширяван интензивно.