Банките трябва да въведат нови технологични системи, за да отговорят на регулациите за управление на риска, които влизат в сила от 2017 г., съобщават от ScaleFocus. IT компанията е единствената в България със сертифицирани специалисти, които са оторизирани да внедряват продуктите на IBM за управление на риска. Продуктите са създадени специално за новите нормативни изисквания.
„Когато става дума за управление на риска, технологичната страна е точно толкова важна, колкото и качеството на бизнес/puck анализа”, коментират от ScaleFocus. „Затова финансовите институции трябва да привлекат както опитни консултанти по моделиране на риска, така и експерти, които познават технологичните инструменти за реализацията на процеса”, допълват от компанията.
Само 11% от нашите пари са кеш, останалите са дигитални, затова се нуждаем от по-умни системи, с които да ги управляваме. Около това се обединиха експертите на световен форум за управлението на риска, който беше организиран от IBM в Лондон. България беше представена на събитието от ScaleFocus.
Няколко основни тенденции бяха очертани по време на форума.
Банките имат нужда от по-качествени данни и последователни процеси. Те трябва да намалят броя на хората, които се занимават с управление на риска, но да работят с повече експерти, които са компетентни да тълкуват по-опростени рискови модели за вземане на ключови решения. Например Сити банк наемат около 10 000 специалисти, които да се занимават с прилагането на новите регулации и все по-сложните метрики и правила за управление на банковия бизне, на фона на цялостно намаляване на броя на служителите си с около 20 000 човека през последните 2 години.
Привеждането в съответствие с регулациите има все по-сериозна тежест в цялостната структура на разходите при банките. Затова трябва да се изградят и поддържат гъвкави платформи за прилагане на промените, за анализиране на данните и моделиране на риска. Това се превръща в основен приоритет и предпоставка за стабилност на една банка в бъдеще.
Клиентите искат да имат достъп до все повече банкови услуги през мобилни устройства, чрез приложения и социални мрежи. „Това увеличава в пъти рисковите фактори и изисква творчески подход при предвиждането на опасностите”, коментират от ScaleFocus.