Атанас Атанасов, Bosch Startup Harbour: Стартъп средата в България има изключителен потенциал

Атанас Атанасов, Team Leader в Bosch.IO и ръководител на Bosch Startup Harbour за България

 

Атанас Атанасов започва работа в Bosch.IO преди шест години като младши софтуерен инженер. В момента ръководи екип от разработчици, които развиват IoT платформата на Bosch.IO. Той е отговорен и за старта на акселераторската програма Bosch Startup Harbour в България.

За Bosch.IO: Bosch.IО е глобално подразделение на Група Бош за проекти от най-ново поколение в областта на Интернет на нещата (IoT),  изкуствения интелект (AIoT) и дигитализацията. Със своето глобално присъствие в 5 страни и над 900 служители, 250 от които работят в българския офис, Bosch.IO е една от движещите сили за дигитални решения на Група Бош. Екипът в България си сътрудничи с близо 30 000 софтуерни разработчици и експерти по изкуствен интелект в цялата Група Бош. Служителите на Bosch.IO имат богат опит в различни сектори като търговия, енергетика, строителни технологии, селско стопанство, производство, потребителски стоки и мобилност.

 

– Бихте ли представили накратко акселератора Bosch Startup Harbour?

Bosch Startup Harbour е акселераторска програма, която изгражда мост между корпоративния свят и прохождащите стартъпи. Програмата стартира преди 4 години в Берлин с цел да подпомага талантливи предприемачи в технологичната сфера да превърнат идеята си в устойчив бизнес.

Като част от акселератора стартъпите получават менторска подкрепа от експертите на Bosch, техническа обезпеченост, възможност да работят по реални проекти на групата и да валидират своята бизнес идея. От тази година Bosch Startup Harbour отвори врати и за нашия пазар. Получихме над 20 кандидатури от България, като два са стартъпите, които бяха одобрени и вече са част от програмата. Това са стартъпи в областта на Extended Reality (QuarkXR) и Machine Learning (Efemerai).

– Какъв тип стартъпи търси програмата?

В тазгодишното издание търсихме прохождащи компании в 9 направления, които са релевантни за нашия бизнес. Програмата е направена така, че чрез участието на стартъпите да се подпомогне реална бизнес нужда, да се намери дадено решение и така да има успешен бизнес резултат и за двете страни. В този смисъл идеята и нейната приложимост са с водещо значение при избора ни, а не толкова колко е голям стартъпът и какво финансиране има. Част от темите тази година бяха свързани с AI, IoT, metaverse, смарт термотехнологии, зелени технологии с фокус върху енергийната ефективност, кръгова и водородна икономика и други.

– Българските компании, избрани в новата кохорта на акселератора, са в областта на машинното обучение и виртуалната реалност. Това ли са двата сегмента с най-голям шанс да попаднат в бъдещи издания на програмата? В кои други сектори търсите стартиращи проекти?

Машинното обучение и виртуалната реалност са две стратегически посоки, по които групата работи, но не са единствените. В акселератора не се ограничаваме до дадена технология. За нас е важно дали ще намерим добра пресечна точка между нуждите на компанията в момента и това, което кандидaтствалите предлагат като решение.

– Кои са начините, по които Bosch Startup Harbour подкрепя стартъпите, включени в програмата?

Ние даваме своето бизнес и технологично знание на стартъпите, те работят рамо до рамо с нашите експерти, участват в множество обучителни сесии, имат достъп до различните дивизии в Bosch и са част от наши реални проекти. Голяма част от тях имат големи перспективи да продължат да работят заедно с Bosch и след края на програмата.

Има не малко случаи, в които решение на Bosch бива интегрирано в продукта на стартъпа или обратното. Стартъпите имат различни нужди и ние се опитваме да предложим персонализиран подход – някои имат нужда от бизнес обучение, а други от техническа експертиза. Така че програмата е богата на решения. Резултатите досега показват, че имаме 35 подкрепени стартъпа, 130 отворени нови работни места, над 10 милиона евро привлечени като допълнителни външни инвестиции от фондове и над 70 ментори доброволци в различни области.

– Как един български стартъп може да увеличи своите шансове да бъде приет в програмата?

Всеки кандидатстващ преминава през селекция от нашите експерти тук и в Германия. Оценява се идеята, концепцията, нейният потенциал и до колко съвпада с фокус темите. Мотивацията на самите предприемачи също оказва влияние – как ще представят решението си, какво биха искали да получат в рамките на програмата и с какво биха могли да допринесат. Също толкова важно за нас, а дори може би и по-важно, е да видим силен и сплотен екип, в който хората взаимно се допълват с опита и експертизата си и гледат в една и съща посока.

– Какви са очакванията ви за развитието на българската стартъп екосистема през следващата година?

Стартъп средата в България има изключителен потенциал. Вече имаме първият еднорог, а това несъмнено ще привлече доста инвеститори и ще ни постави на картата на иновациите. Освен финансовата подкрепа обаче, стартъпите имат нужда и от менторство, бизнес и технологично консултиране. В България пазарът е все още доста малък и ние се стремим да им помагаме да са по-видими на международната бизнес сцена. Чрез Bosch Startup Harbour ние отваряме вратите за тях извън България и им помагаме да влязат в света на компания, която е на 136 години и има над 400 хиляди служители по целия свят. Вярвам, че 2023 година ще бъде още по-успешна за българските стартъпи, а защо не и да имаме още родни еднорози.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *