Администраторът на фен страница във Facebook отговаря като администратор на данни съвместно с Facebook за обработката на данните на посетителите, реши Съдът на ЕС.
Магистратите постановиха това по казус на германското дружество Wirtschaftsakademie Schleswig-Holstein, което е специализирано в областта на образованието. То предлага услуги за обучение чрез фен страница, която се хоства от Facebook на адрес www.facebook.com/wirtschaftsakademie.
Администраторите на фен страници като Wirtschaftsakademie могат да получават анонимни статистически данни за посетителите на такива страници с помощта на функция, наречена Facebook Insight, която им се предоставя безплатно от Facebook при условия на ползване, които не могат да бъдат променяни. Тези данни се събират с помощта на информационни файлове (“бисквитки”, “cookies”), всяка от които е активна в продължение на две години и се запазва от Facebook на твърдия диск на компютъра или всякакъв друг носител на посетителите на фен страницата, пише Дневник. Кодът на потребителя, който може да бъде свързан с данните за връзката на регистрираните във Facebook потребители, се събира и обработва в момента на отваряне на фен страниците.
През 2011 г. органът за защита на личните данни в провинция Шлезвиг-Холщайн нарежда на академията да деактивира страницата си, защото не предоставя информация на посетителите за въпросните практики. Дружеството обжалва с мотива, че не е възлагало на Facebook да обработва тези данни, не може да надзирава какво се случва с тях и съответно – да носи отговорност.
Според магистратите обаче както администраторът на фен страницата, така и Facebook са администратори на данни. Причината за това е, че администраторът на фен страница чрез действията си по параметриране (с оглед най-вече на неговата целева аудитория, както и на целите, които си поставя във връзка с управлението и рекламата на своята дейност) участва при определянето на целите и средствата за обработването на личните данни на посетителите на своята фен страница.
Съдът отбелязва, че администраторът на фен страницата може да поиска да му бъдат предоставени (в анонимен вид) — и следователно обработени — демографски данни относно неговата целева аудитория (по-конкретно относно тенденциите във връзка с възрастта, пола, сантименталния живот и професионалното положение), информация относно начина на живот и интересите на неговата целева аудитория (включително информация относно покупките и поведението при онлайн пазаруване на посетителите на неговата страница, категориите продукти или услуги, от които най-много се интересуват) и географски данни, които позволяват на оператора на фен страницата да разбере кога да прави специални намаления или да организира събития и, по-общо, как да насочи по-добре предлаганата от него информация.
Според Съда фактът, че даден администратор на фен страница използва създадената от Facebook платформа, за да се ползва от свързаните с нея услуги, не би могъл да го освободи от задълженията му в областта на защитата на личните данни. Магистратите отбелязват и че местните институции имат право да приложат същите правомощия и по отношение на Facebook.