Автоматичният обмен на данни между бази и регистри ще бъде реалност до края на 2018 година

Автоматичният обмен на данни между основните администратори на данни – бази данни и регистри – ще се случи до края на 2018 година, съобщи председателят на Държавната агенция “Електронно управление” (ДАЕУ) Росен Желязков.

„Дотогава всички целенасочени намеси ще бъдат, условно казано, на полуавтоматичен режим – администрациите служебно ще имат достъп до регистрите, откъдето ще разполагат с необходимата информация”, поясни Росен Желязков.

Той обясни, че до края на годината чрез създаването на единна входна точка ще бъде премахнато изискването за фирмите да подават годишни финансови отчети в три институции – НСИ, НАП и Търговския регистър. Според Желязков, мярката представлява трикратно облекчение за бизнеса в тази посока.

По неговите думи, ефектът ще бъде облекчаване на тежестта за обществото, но също така ще доведе до необходимост от обучение на администрацията. Това ще доведе до възможността възприетият подход на премахване на хартиените удостоверения и достъпването от административните органи до първичните регистри, да бъде надграждан с повече административни услуги.

Вече са одобрените за премахване 12 удостоверителни услуги участват във формирането на множество други режими, като се търси мултиплициращ ефект и по отношение на редица други административни тежести.

През тази година ще бъдат премахнати :

– Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенция по вписванията;

– Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър;

– Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър;

– Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър;

– Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция „Митници”;

– Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;

– Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;

– Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;

– Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Национална агенция за приходите;

– Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

– Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

– Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

„Скоро към изброените удостоверителни услуги ще бъдат добавени и други такива, които също са свързани с дейността на първичните администратори на данни в Агенцията по вписванията, както и в Главна дирекция “ГРАО” в регионалното министерство”, допълни Желязков.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *