post

Пчелите не просто бръмчат наоколо и правят мед; те също така могат да решават математически проблеми в свободното си време, с които би се справило средностатистическото 4-годишно дете.

Миналата година група изследователи в Австралия съобщиха, че пчелите разбират понятието “нула”. Сега, ново проучване от същата група предполага, че насекомите също могат да правят основно събиране и изваждане.

Преди няколко десетилетия учените смятаха, че подобна обработка на по-високо ниво е ограничена до човешките мозъци и тези на някои примати. Но тогава изследователите откриха, че делфините могат да разберат какво означава нула и че папагалите (и дори някои паяци) може да извършват основна аритметика.

Констатациите поставят под въпрос “убеждението, че има нещо специално за човешкия мозък”, казва старшият автор на новото изследване Ейдриън Дайър, доцент в университета RMIT в Мелбърн, Австралия.

Мозъците на пчелите имат малко под 1 милион неврони, в сравнение с около 86 милиарда неврони в човешкия мозък. Пчелите имат “много малък мозък и много различна архитектура на мозъка от нашата”, обяснява Дайър. И все пак те изпълняват задачи, за които се смята, че са възможни само при хората.

И така… защо насекомите могат това?

Една от възможностите е, че те развиват тази способност, защото обработват много сложна информация в тяхната среда, докато преминават от цветя към цветя, събирайки цветен прашец и нектар. Друго обяснение е, че те имат “невропластичност”, което означава, че нови връзки могат лесно да се развият сред невроните в мозъка. С други думи, пчелите обикновено не извършват математически задачи, но техните мозъци са достатъчно гъвкави, за да придобият това ново умение, подобно на това как хората могат да се научат да нареждат кубчето на Рубик или да свирят на музикален инструмент.

Така че, ако пчелите могат да добавят и извадят 1 от число, могат ли да отидат отвъд това и да изпълнят серийни математически операции, като 2 плюс 1 плюс 1?

Дайър каза, че се надява да разбере.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *