В скоро време производителите няма да могат да намалят цените на ултрабуците до по-приемливия диапазон $600-700, което би позволило тези системи да станат масови. Това съобщава DigiTimes като се позовава на източници в индустрията.
Вендорите са наясно – за да заработи идеята и тези устройства действително започнат да носят съществена печалба, те трябва да се намират в средния ценови диапазон. Според много от производители обаче, това ще стане едва към 2013 г.
Цената трудно може да бъде свалена заради скъпата флаш памет (SSD), която е около 10 пъти по-скъпа от традиционните твърди дискове. Освен това, значителен дял в себестойността на ултрабука заема дисплеят, който трябва да е с тънък профил. Ако производителите вземат активни мерки, през второто тримесечие на тази година цената може да се спусне до $800, но не повече, пише DigiTimes. За значителна печалба при такива цени и дума не може да става. Производителите ще бъдат принудени да балансират между рентабилност и обем на доставките, добавя изданието.
Ултрабуците бяха отделени от Intel в отделна категория компютри в началото на 2011 г. Под такъв компютър корпорацията разбира ноутбук с метален корпус и дебелина не повече от 20 мм, притежаващ подобрени показатели за автономна работа и технология за мигновено излизане от Sleep режим.
За да се осигури увеличеното време за автономна работа и да се ускори излизането от спящ режим, Intel предлага да се използва флаш памет вместо традиционните HDD. Съответните спецификации бяха изпратени на производителите на лаптопи и веднага изникна проблем – получените системи не можеха да се вместят в $1000.
Производителите помолиха Intel да намали цената на процесорите си, но корпорацията отказа. И все пак разработчиците успяха да свалят цените на ултрабуците, но с някои жертви. Вместо SSD се използваха обикновени хард дискове, а вместо процесори Core i5 – по-маломощните Core i3. Например Dell XPS 13, цената на който едва се вписва в зададените граници, има най-слабия чип. В Intel разчитат, че през 2012 г. на ултрабуците ще се паднат 40% от всички лаптопи в света. Производителите са по-сдържани в прогнозите си. По оценка на IHS iSuppli, през 2012 г. делът на ултрабуците ще достигне 13% от пазара, а 43% – едва към 2015 г.
Идеята на Intel, с помощта на която на фона на активното разпространение на таблетите компанията се опитва да повиши интереса към традиционните РС, заимства много неща от ноутбука MacBook Air, представен за първи път от Apple през 2008 г. Този компютър има метален корпус, SSD диск, мигновено излиза от спящ режим, а оптимизираното енергопотребление му позволява да се намира цял месец в чакащ режим. Цената на MacBook Air също започва от магическата цифра $999.
Трябва да добавим, че докато производителите се опитват да намалят себестойността на ултрабуците, Apple се готви напълно да обнови серията MacBook Pro, като направи всички свои компютри подобни на MacBook Air. А според експертите, това обновление ще остави конкурентите на компанията още по-далеч назад.