През последните години оптимизацията за интернет търсачки (т.нар. SEO – Search Engine Optimiztion) се наложи като ключов маркетингов инструмент и днес тя може в голяма степен да определи какво ще е бъдещето на дадена компания. Преди да разкажем как се прави качествена оптимизация, обаче нека първо да отговорим на въпроса какво представлява този термин.
Какво все пак е SEO?
Терминът „оптимизация за търсещи машини“ обхваща множество инструменти, които спомагат даден уебсайт да се позиционира на по-предни места в онлайн търсачките. В основата на всичко е стремежът на търсачките да извеждат напред по-релевантни и качествени резултати. А за да оценят дали даден уебсайт е такъв, техните алгоритми най-общо проверяват колко добре е направен той, колко интересно и уникално е съдържанието му и колко други авторитетни сайтове имат линкове към него. Именно това са и основните насоки, в които работят SEO специалистите за да изведат дадена страница на по-предни позиции.
Днес значението на оптимизацията вече е толкова голямо, че дори една компания да я пренебрегне и да не влага усилия в нея, най-вероятно дейността й ще бъде зависима от този фактор, защото ако други фирми от същата ниша оптимизират добре сайтовете си, тя просто ще се показва по-назад, когато потенциалните клиенти търсят съответния тип продукти.
„Без значение колко средства инвестира маркетинг отделът в реклама, ако сайтът на фирмата не се появява сред първите позиции в онлайн търсачките при търсенето на съответния тип продукти, е много възможно тя да изгуби огромен брой клиенти. Ако все пак реши да се занимава с оптимизация, екипът й трябва да помисли за множество фактори – от цялостен анализ на търсенията в интернет по важните за бизнеса ключови думи и изрази, през текстовете и останалото съдържание, които се публикуват на сайта, до качеството на линковете, които са насочени към него от други източници“ – споделя Теодор Захариев, SEO специалист в Студио Кипо, с дългогодишен опит в оптимизацията за търсачки. Той дава и няколко полезни съвета за компаниите, които са решили да инвестират в тази сфера.
Запознайте се добре с нишата си
Анализирайте внимателно какво търсят потребителите във вашата ниша и какви резултати излизат при съответните ключови думи. Оценете стойността на ключовите думи и колко трудно ще е да се появите на първите позиции при търсенето на всяка от тях.
Вгледайте се в сайта си
Не е достатъчно началната страница на сайта ви да изглежда добре. Всеки детайл е от значение – дали на страница Контакти фигурират всички възможни методи за свързване с вас, дали включва географска карта на офиса ви, има ли празни страници, в които съдържанието все още липсва. Звучи елементарно, но е учудващо колко много сайтове на големи български компании не спазват тези основни принципи. Важно е също навигацията в сайта да е лесна и да няма страници, които да се достигат с голям брой кликове от началната страница. Структурата на url адресите, таговете (етикетите) на картинките и скоростта на зареждане също са от голямо значение.
Спазвайте правилата на търсачките
Така наречената White hat SEO оптимизация е тази, която следва всички правила на онлайн търсачките и се стреми да не използва неразрешени практики. „Ако в стремежа си да постигнете по-бърз успех с по-малко усилия решите да нарушите тези правила, най-вероятно рано или късно ще бъдете наказани от онлайн търсачките и в дългосрочен план резултатът ще бъде негативен“ – посочва Теодор Захариев от Студио Кипо.
Залагайте на качествено съдържание
„SEO от години не се измерва само по две – три конкретни ключови думи или фрази. Тази дейност изисква цялостна стратегия и дългосрочни усилия, включващи създаването на качествено съдържание и авторитетни линкове“ – убеден е онлайн специалистът. Онлайн търсачките се стремят да предоставят на потребителите по-стойностни уеб ресурси и затова сайтовете с качествено и уникално съдържание днес имат все по-големи шансове, в сравнение с тези, използващи например мрежи от сателитни страници, генериращи безсмислени текстове и линкове.
SEO се променя, променяйте се и вие
Днес SEO оптимизацията е една от най-динамичните технологични сфери. Тя се променя непрекъснато под влиянието на водещите онлайн търсачки, които обновяват своите алгоритми за обхождане и оценяване на уебсйтове. „Динамиката в този сегмент е много голяма и само малка част от специалистите се съобразяват с най-новите тенденции и правила в него. Мнозина продължават да правят оптимизация, използвайки методите от 2010 г., които обаче отдавна не са адекватни на реалността“ – добавя Теодор Захариев.