post

За най-интересните нови тенденции във VR и AR сегмента ни разказва Красимир Николов, основател на българската компания QuarkXR в интервю за Pixelmedia.bg.

Въпросите зададе Александър Александров

 

ВЪПРОС: Преди компанията ви се наричаше QuarkVR, а сега е QuarkXR. Можеш ли да я представиш накратко и да разкажеш как се стигна до тази промяна?

– Да, първоначалната идея беше доста подобна на идеята, която имаме сега. Просто тогава беше много трудно да я реализираме технологично, в сравнение с 2023 година. С няколко думи идеята е да се елиминира нуждата от мощен компютър при използване на добавена и виртуална реалност. И вместо да трябва човек да си купува такъв компютър, да се използват за целта облачни услуги. Това трябва да направи самата технология много по достъпна.

Фокусът ни винаги е бил върху бизнес приложенията. В тази област сме открили най-много възможности. Това включва различни видове обучения – за монтаж на поточна линия, за безопасност, образователни проекти, архитектурна визуализация, инженерна визуализация на някакъв продукт. Примерно когато създаваш къща или кола – да можеш да визуализираш как изглежда. Също при дигиталните близнаци – вече като имаш някаква инфраструктура изградена, се пресъздава дигитален двойник и вече можеш да правиш всякакви симулации.

ВЪПРОС: Тоест вие правите и приложенията, а не само cloud – решението зад тях?

– Не, ние сме отворена платформа и обезпечаваме всички тези приложения да работят по лесно. Другото нещо, което отне време на индустрията да се развие, са стандартите. В момента вече има доста зрял стандарт, който се нарича OpenXR и голяма част от екосистемата го поддържа. И в момента можеш да вземеш всяко едно OpenXR  приложение за Windows, да го качиш на нашата платформа и то ще работи. Няма нужда самото приложение да е създадено специално за QuarkXR. Ако аз съм един разработчик и правя приложение независимо за коя платформа, може да е дори за мобилна платформа и ако искам да създам версия за QuarkXR, като ползвам примерно Unity или Unreal Engine, просто си правя един билд за Windows с OpenXR и след това то ще работи.

Плюсовете на това да работи на нашата платформа са, че можеш да имаш много по сложни 3D модели и много ефекти. Всичко това е нещо, което на обикновено устройство е трудно да бъде изчислено в детайл, но на нашата платформа няма никакъв проблем. Реално това, което се случва накрая е видео и то може да се възпроизведе и в много евтини очила, както и на телефон.

ВЪПРОС: Всъщност към платформата можете да направите и маркетплейс за приложения?

– Да, това е идеята. Просто в момента не е публично достъпна опцията да си качваш свои приложения. Но въпреки това сме включили над 40 разработчици, като повече са стартъпи.

ВЪПРОС: Т.е. вие реално решавате един от проблемите, които забавиха навлизането на виртуалната реалност. От десетилетия си говорим за нея, но така и не навлиза заради това, че трябва потребителят да си купи още едно мощно крайно устройство. А в крайна сметка не можеш да имаш 1000 устройства и VR очилата останаха по скоро за гийковете. А вие решавате този проблем и позволявате на очилата да станат по-достъпни и цените им да паднат още.

– Това е идеята. Вече има много автономни устройства като Meta Quest, на които им падат цените и като цяло са лесни за употреба, защото са автономни.

ВЪПРОС: А имате ли конкуренти, които правят сходно решение?

– Има няколко компании, но техният подход е различен, тъй като те са решили разработчиците да интегрират тяхно SDK, докато ние решихме, че ще се фокусираме върху отворени стандарти. И в това отношение се различаваме. Малко по трудно е да го направиш с нашия подход, но според мен пък е проблем, когато в една млада индустрия разработчиците трябва да имплементират нещо допълнително.

ВЪПРОС: А какво очакваш да се случи през следващите години във VR бранша?

– Технологиите ще продължат да се развиват. Тази година излизат очилата на Apple, които са доста мощни. С най-новите очила на Meta например мога да виждам доста добре средата около мен, без да си свалям очилата. И когато ги ползвам за работа все по често осъзнавам, че не ми се налага да ги свалям постоянно. Това звучи като нещо дребно, но като ги ползваш за по продължителен период си е важно.

И другото е цената. Надявам се с увеличаване на пазара тя да намалява. Ще има и доста конкуренти. Qualcomm е една от големите компании, които доста инвестираха напоследък и създадоха своя платформа. Това е супер, защото всеки OEM производител вече може да си направи очила, без да прави и RND-то, което примерно Meta са правили. Samsung вече обявиха, че ще разработват очила, заедно с Qualcomm и Google. Играчи като Lenovo и LG имат някакви разработки. Малко си представям развитието на бранша като iPhone и Android.

ВЪПРОС: Това е при устройствата, а очаква ли се някакъв killer app, който да ускори развитието на пазара?

– Да, има много теории за такъв killer app. Ние не случайно сме фокусирани върху бизнеса. Там има много индустрии, в които в момента хората работят на монитори и може голяма част от работата да се замени с очила. Особено с добавената реалност, която напредна и ако имаш такива очила с достатъчно добри характеристики, те ще могат да заменят много от другите обекти, които имаме в момента. Ако имам очила за добавена реалност например, няма нужда да имам часовник. Те ще ми нарисуват часовник на ръката. Няма нужда да имам телефон или телевизор. Когато искам да гледам телевизия, очилата ще прожектират екран на стената. Когато достигнем до това ниво на технологиите, те ще заменят много продукти.

ВЪПРОС: Това сме го виждали и при телефоните. А колко реалистично е да си стоя без лаптоп и да си пиша статия, а дисплеят и даже клавиатурата да са виртуални?

– За това и сега няма никакъв проблем. Можеш да го постигнеш с очила за виртуална реалност. За момента обаче хората по-скоро ще ползват клавиатури. Даже няма нужда пред теб да има само един екран, а може да са три, четири или колкото си искаш. Няма нужда да купуваш много монитори, да мислиш за място за кабелите и т.н.

ВЪПРОС: Според теб има ли нужда да да се регулира браншът и в каква област?

– Според мен сферата, в която има нужда от регулация е това, че тези устройства могат да събират изключително персонализирана информация. Нещо, което до сега не сме виждали – точно на къде гледаш, точно какво ти е поведението. За много хора не би било окей тази информация да се използва за рекламни цели и трябва да има регулация, аналогична на сегашния GDPR. И да имаш опция да изключиш това събиране на информация или да знаеш къде се съхранява. Примерно ние не съхраняваме никаква подобна информация на нашата платформа.

Също така има нужда от регулация по посока на здравеопазването. И в момента VR не се препоръчва за деца под 14 години. Трябва да има повече изследвания в тази насока. Това ще е полезно и за компаниите в индустрията. Нашите мозъци могат да се манипулират визуално, тези ефекти трябва да се изследват и да се прецени ако трябва да има регулация. Освен това метавселената не трябва да бъде ограничена само до виртуалната и добавена реалност, а да бъде някакъв своеобразен нов формат на интернет.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *