От Dropshipping до Shopify Експерт: Успехът в електронната търговия

“eCommerce на фокус“ с снователя на Gloross – Ростислав Георгиев споделя как да изградим успешен онлайн магазин в динамичната среда на електронната търговия

 

Ростислав работи в сферата на електронната търговия, по-специално с платформата Shopify, от 2015 година. Първите му стъпки в света на онлайн търговията са свързани със създаването на dropshipping сайт за персонализирани подаръци.

Сайтът просъществува няколко месеца и генерира едва 3 продажби поради липсата на опит в eCommerce средата и ограничения бюджет, с който разполага. Въпреки това, той научава ценни уроци, които му помагат и до днес.

Веднага след това начинание, страстта му към технологиите и дизайна го превръщат в разработчик. Работи като Lead разработчик на Shopify магазини в канадска компания, където ръководи екип от разработчици.

Следващата стъпка, породена от предприемаческия му дух, е продължаването с професията самостоятелно на свободна практика. С течение на времето и предвид нарастващото търсене и потенциал в индустрията за електронна търговия и специално на Shopify платформата, той създава Shopify агенция – Gloross. Агенцията служи като стратегически партньор на предприемачи в електронната търговия.

Фокусът на Gloross е изцяло върху eCommerce и Shopify платформата от към консултиране, мигриране от други платформи, дизайн и разработка, оптимизация и разрастване. Агенцията работи с установени брандове от цял свят, главно САЩ и Европа, както и в най-различни индустрии – като козметика, мода, уелнес и добавки, обзавеждане, бижута и прочие.

Благодарение на работата и резултатите на екипа, Gloross е призната като официален Shopify Expert през 2017 година.

Посочете кои според вас са трите основни предизвикателства, с които се сблъскват онлайн магазините през последната година и кои са конкретните начини, чрез които те могат да бъдат преодолени?

“Едно от основните предизвикателства пред онлайн магазините е високата конкуренция и съответно по-високите цени за реклама и привличането и задържането на клиентите.

За да се справят с това предизвикателство, онлайн магазините трябва да предоставят по-голяма стойност към потребителите си и уникални предложения, които биха отличили бизнеса от останалите конкуренти. Например програми за лоялност, задоволяване на нови нужди, потребности и желания на клиентите, предоставяне на персонализирано потребителско преживяване и отлично клиентско обслужване.

Друго предизвикателство е разбирането на целевата аудитория, нейните завишени очаквания и промяна на потребителско поведение.

Това може да се преодолее чрез постоянно анализиране на данни, за да се разбере и следи потребителското поведение, както и да се установяват проблемни зони и потенциални аспекти за подобрение в сайта. Именно CRO (Conversion Rate Optimization) или още познато на български като оптимизация на коефициента на конверсия – е все по-популярна услуга, която се занимава именно с този тип предизвикателства.

Трето предизвикателство е работа с не по-малко подходящи хора, партньори и агенции – много често в практиката ни (особено в последната година предвид нарастващата конкуренция в индустрията) се сблъскваме с онлайн бизнеси, които работят или са работили с хора, които не са удачни за съответната длъжност – било то вътрешно при тях (като Ecommerce Manager-и) или външни такива (като фрийлансъри, агенции).

Работата с точните хора, които са професионалисти в тяхната област и поддържат високо качество на работа е от изключително значение за бизнесите. Трябва да се разчита на хора, чиито цел и приоритет са обвързани и насочени към постигане на резултати и възвръщаемост (ROI) за бизнеса.”

Посочете кои за вас са трите най-важни характеристики на един успешен електронен магазин и как те влияят на потребителското преживяване?

“Онлайн магазинът трябва да е лесен за навигиране, с интуитивен дизайн и да предоставя невъзпрепятствано преживяване на потребителя от момента на посещение на сайта до получаване на самата поръчка, включително и самото клиентско обслужване.

Като отделна много важна характеристика е мобилната оптимизация. Повечето потребители използват мобилни устройства и сайтът трябва да бъде напълно оптимизиран за тях. Дизайнът трябва да е адаптивен и автоматично да се настройва според размера на екрана. Това увеличава достъпността и удобството за потребителите, които пазаруват през своите смартфони и таблети.

Друг важен фактор за успеха на електронните магазини е скоростта на зареждане на сайта и успешното покриване на Core Web Vitals метриките от Google. Последните са важни както за потребителското преживяване, така и за SEO оптимизацията на сайта. Относно скоростта, в днешно време потребителите са доста нетърпеливи и са склонни да напуснат сайт, който зарежда бавно и да се насочат към конкурентен такъв.”

Посочете една ключова според вас тенденция в сферата на електронната търговия, която се е появила през последната една година?

“Една от най-ключовите тенденции в електронната търговия, както и в много други сфери, е интеграцията на изкуствен интелект (AI).

В електронните магазини, това най-често включва технологии за анализ и управление на големи обеми данни, предоставяне на персонализирани препоръки за продукти, създаване на съдържание на уебсайта, автоматични чатове в реално време и като цяло подобряване на ефективността на маркетинговите кампании.

Благодарение на тези технологии, онлайн търговците могат по-добре да разбират и предсказват поведението на своите клиенти, което води до по-високи продажби и удовлетвореност на клиентите.”

Посочете трите най-важни стъпки според вас при стартирането на онлайн магазини, които трябва да се имат предвид, за да бъдат постигнати бързо успешни резултати?

“На първо място трябва да предлага качествен продукт и/или услуга. 

Сайтът трябва да генерира достатъчно трафик насочен към точната целева аудитория, за да може да продава. Тук е много важно да се диверсифицират тези канали по генериране на трафик и продажби и да се разчита на различни такива – платена реклама, SEO, различен тип партньорства, маркетинг (вкл. email и sms), програми за лоялност и прочие. 

Хората, които управляват онлайн магазините трябва да имат достатъчно търпение, редовно да следят какво се случва с бизнеса и индустрията от високо, да определят ясни и постижими цели (краткосрочни и дългосрочни) и да взимат решения спрямо динамичната бизнес среда.”

Какво ще търсите по време на оценяването, за да отличите успешните магазини от останалите в конкурса eCommerce Awards 2024? (съвети към кандидатстващите)

“За да отличим успешните магазини от останалите в конкурса eCommerce Awards 2024, ще търсим следните ключови елементи:

Изключително потребителско преживяване: Фокусирайте се върху предоставянето на уникално и безпроблемно потребителско изживяване. Това включва интуитивен дизайн, лесна навигация и бърза скорост на зареждане на сайта.

Стойност и качество: Съсредоточете се върху уникалните аспекти на вашия магазин и продукти и предоставете изключителна стойност на своите клиенти . Това означава високо качество на продуктите, информираност и прозрачност в комуникацията. 

Удовлетвореност на клиентите: Друг важен фактор е отличното обслужване на клиентите, където ще следим за висока степен на удовлетвореност, положителни отзиви и лоялност на клиентите. 

Иновации: Покажете как вашият магазин внедрява иновации, за да се отличи от конкуренцията. Това може да включва използването на най-новите технологични решения, AI и автоматизация и персонализация на предложенията.”

Кандидатстването за третото издание на конкурса eCommerce Academy Awards е отворено до 31 август, а обявяването на победителите ще се проведе във форум “Джон Атанасов” в София Тех Парк на 10 октомври 2024 година.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *