Българската компания за семантичен софтуер „Онтотекст“ представи интелигентен софтуер, който може да предположи истинността на дадено потребителско съдържание, решавайки по този начин проблема с разпространението на слухове в интернет. Това стана в рамките на конференцията „Журналистика 2.0: Митове и възможности в социалните мрежи”, която се проведе на 11 ноември, в София. По време на събитието д-р Георги Георгиев и д-р Лаура Толош представиха напредъка по международния проект Pheme, в който „Онтотекст” е партньор. Тригодишният проект, който се съфинансира по Седма рамкова програма на Европейския съюз за научни изследвания в областта на информационните и комуникационни технологии, има за цел да отговори на предизвикателството с широкото разпространение на невярна информация в мрежата. „Онтотекст“ е част от групата на „Сирма Груп Холдинг“ АД, която наскоро успешно приключи кампанията си за първоначално публично предлагане (IPO) на Българската фондова борса (БФБ-София).
Конференцията „Журналистика 2.0: Митове и възможности в социалните мрежи”, която се организира от Асоциацията на европейските журналисти – България, събра на едно място журналисти, медийни експерти, студенти и комуникационни специалисти. Лекциите и дискусията в рамките на събитието бяха фокусирани върху темите за навлизането на социалните мрежи като основен източник на информация за журналистите, възможностите за проверка истинността на уеб съдържанието, етичните казуси в отношенията с потребители на социалните мрежи, можем ли да променим посоката на информационния поток и др.
Д-р Георги Георгиев, който е ръководител на проекта Pheme от българска страна, запозна аудиторията с разработвания по проекта семантичен софтуер и демонстрира някои от неговите аналитични възможности. Той показа на посетителите как решението отговаря на въпроси като: „Кои са последните слухове?“, „Кои са най-популярните слухове?“, „Кои слухове са истина и кои са лъжа?“, „От коя част на страната идват най-много слухове?“ и др. Проектът Pheme включва общо девет партньора от Англия, Германия, Австрия, Испания, България, Швейцария и Кения. За да анализира истинността на информацията, екипът използва иновативни алгоритми за машинно самообучение. Така се откриват „феми” – термин, създаден от екипа на Pheme, който добавя стойност „истина” или „лъжа” към понятието „меми” (идеи, слухове или други единици съдържание в интернет).
Повече информация за проекта PHEME е достъпна на адрес: http://pheme.eu