Над 10 000 хотела в Европа обединяват усилия в колективен иск срещу платформата за онлайн резервации Booking.com. Хотелиерите настояват за обезщетение заради загуби, причинени от т.нар. “клаузи за най-добра цена”, които според тях нарушават свободната конкуренция. Новината беше разпространена от агенция ДПА.
Спорните клаузи забраняват на хотелите да предлагат по-ниски цени за стаи на собствените си уебсайтове, отколкото в профилите си в Booking. По този начин те губят контрол върху ценообразуването и са принудени да работят при условия, които според тях са неравноправни. Целта на платформата е да предотврати т.нар. „фрийрайдърство“, при което потребителите търсят хотели в Booking, но правят резервацията директно от сайта на хотела, за да избегнат допълнителни такси.
Хотелите се позовават на решение на Съда на Европейския съюз (СЕС) от 19 септември 2024 г., в което се посочва, че подобна ценова политика може да ограничи конкуренцията. Съдът отбелязва, че платформите могат да функционират и без такива клаузи. Въпреки това, Booking.com е премахнала спорните условия едва след влизането в сила на Законодателния акт за цифровите пазари (DMA) на ЕС през 2024 година.
“Европейските хотелиери отдавна страдат от несправедливи условия и прекомерни разходи. Сега е моментът да се обединим и да поискаме обезщетение”, заяви Александрос Василикос, председател на Асоциацията на хотелите, ресторантите и кафенетата в Европа (HOTREC). Този иск може да се превърне в прецедент за дигиталните платформи в ЕС и тяхната отговорност към бизнеса, който използва услугите им.