Ирина Герджикова, консултант по ползваемост в Лукрат: Най-важно за ползваемостта е да се работи с потребителите

 

Ирина Герджикова помага на клиентите на Лукрат да правят сайтовете лесни за ползване вече повече от 10 години. Консултира ИТ проекти на едни от най-големите и бързо развиващи се компании в България в сферата на финансите, телекомуникациите и електронната търговия. Опитът ѝ включва извличане на клиентски и потребителски изисквания, проектиране на информационни архитектури и потребителски интерфейси, изследвания за ползваемост на сайтове и софтуерни продукти, организиране и провеждане на обучения по UX дизайн и ползваемост. Ирина Герджикова ще бъде лектор на предстоящия Web How Seminar.

Вашата организация е първата по рода си в България. С какви предизвикателства се сблъсква един професионален консултант по услуги, свързани с ползваемост?

Ситуацията е много любопитна, защото повечето хора мислят, че разбират от ползваемост и смело дават оценки кое е ползваемо и кое не. Това, което пропускат е, че тези преценки са базирани само на техния личен опит, знания и потребности, а не на тези на потребителите им.

Най-често хората очакват, че ползваемостта се свежда до няколко анкети с въпроси и отговори от типа на харесва ми, не ми харесва, търсят готови инструменти и решения, пренебрегвайки най-важното – живата връзка с потребителите си.

Ние в Лукрат се опитваме да върнем потребителите в живота на сайтовете, да ги направим част от развитието му.

Друг често срещан проблем е, че на тестовете за ползваемост се гледа като на финален изпит. Това кара хората, които правят сайтове да отлагат грижите свързани с ползваемостта за последните етапи от правенето, когато всички ресурси са на приключване, а промените се правят трудно.

Проучванията за ползваемост не са изпит, а начин да се получи обратна връзка от потребителите. Резултатите водят до промени по структурата, дизайна и функционалностите на сайта, мотивират членовете на екипа създатели на сайта да се откажат от някои от идеите си и да помислят в нови хоризонти.

А колкото по-рано се направи това, толкова по-добре.

За онези, които все още нямат собствен сайт, но имат идея за създаването му, бихте ли обяснили какво всъщност е ползваемост?

Ползваемост е тази характеристика на сайта, която го прави лесен, удобен и приятен за ползване от потребителите.

Няколко думи за блиц анализа и в кои случаи е най-подходящо да се приложи?

Експерти по ползваемост дават 10 препоръки какво и как трябва да се промени в сайта ви, за да стане по-лесен за ползване, по-услужлив за потребителите и по-печеливш за собствениците му.

Създадохме услугата Блиц анализ за всички прохождащи сайтове в интернет, както и за онези, които искат бързо да получат обратна връзка и съвети.

Колкото по-рано се направи анализа, толкова по-добре. Опитът ни показва, че най-добри резултати дава, когато се прави в различни, ключови етапи от процеса на създаване на сайта и негова нова версия.

Създадохме и специална рубрика Блиц анализ в блога на Лукрат. Там всеки месец публикуваме съвети от анализи на сайтове. По този начин споделяме с читателите на блога нашия опит, даваме им полезни препоръки, които са приложими за много уеб проекти.

Има ли възможност за прилагане на блиц анализ при прототипи?

Да. Блиц анализ може да се направи на прототип, на картинка, на отделна функционалност, колкото по-рано, толкова по-добре.

Кое е най-важното за ползваемостта, което пропуснахме да ви попитаме?

Най-важно за ползваемостта е да се работи с потребителите. Никой експерт не може да замени ползата от работа с потребители.

През май 2011 предстои UX Sofia. Ще споделите ли нещо „от кухнята”?

UX Sofia е най-новото и най-богато събитие, което сме правили и става все по-интересно. Много сме щастливи за състава на лекторите – всички те са експерти с дългогодишен опит и доказан професионализъм и най-важното – очарователни хора с атрактивно присъствие. Някои от тях застъпват противоположни гледни точки. Нямам търпение да ги съберем заедно и да видим какво ще се случи.

Сред темите, които ще се обсъждат са как да грабнем вниманието на потребителите, без да ставаме досадни, как да правим убийствено съдържание за уеб, как да правим достъпни и гъвкави сайтове, които изглеждат еднакво добре както на екрана на монитор, така и на екрана на телефон.

За пръв път ще направим и екскурзия за лекторите и участниците. Това дава възможност на гостите на страната ни да опознаят част от красотата й, а на останалите да се порадват на компанията на хора с близки интереси, свободно да общуват с тях и да обменят опит и идеи, за да почерпят вдъхновение от някои от лекторите в неформална обстановка.

Written by 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *