Политиката за пътуване е важна част от корпоративната култура. Утвърдените ценности и принципи на компанията определят съответните правила – от избора на услуги и методи за правене на резервации до контролиране на разходите, които служителите извършват. Правилата гарантират, че пътуванията са рентабилни и в същото време фирмената и лична сигурност не са поставени на риск.
Според изследване, проведено от Sabre, повече от 43% от служителите, пътуващи по работа, се отклоняват от фирмената политика преди пътуването и 42% правят промени по време на самата командировка.
Тъй като компаниите се стремят да намерят баланс между нуждата от спазването на правила и в същото време – да не се стигне до недоволство от страна на служителите, респондентите посочват, че корпорациите активно преработват политиките си за бизнес пътуванията, за да се постигне известен компромис.
Предпочитанията на младите служители
Почти всеки бизнес във всяка индустрия днес активно търси и наема по-млади служители, които са високо квалифицирани, активно използват новите технологии и търсят удобни и гъвкави начини да улеснят пътуването си, дори и когато то е по работа. Поколенията, които са израснали със смартфон в ръка, предпочитат да комуникират, пазаруват и да се забавляват в един цифров свят. В близко бъдеще те ще бъдат по-голямата част от работната сила, но и сега определят тенденциите, които трябва да бъдат взети предвид при изграждането или актуализирането на корпоративната политика за бизнес пътувания. Вече дори е налице нов термин, който комбинира в едно “бизнес” и “свободно време” – “bleisue” (от англ. Business и Leisure).
Според проучване на BridgeStreet, 78% от респондентите са съгласни, че добавянето на свободно време, което да се комбинира със задълженията по време на командировка, повишава качеството при изпълнението на работните ангажименти.
Гъвкавост
По-младите служители, пътуващи по работа, са по-малко склонни да резервират пътувания с въздушен транспорт, базирани на програми за лоялни клиенти, и е по-вероятно да резервират полети въз основа на лични предпочитания и досегашен опит. Някои компании се сблъскват с предизвикателството да накарат тези служители да се съобразят с политиките за избор на самолетна компания, например.
Със силното навлизане на някои удобни и финансовоизгодни услуги като Uber и Airbnb например, компаниите са принудени да преразгледат своите въведени политики относно бизнес пътуванията. Според изследването, по-младите пътници също са по-склонни да използват услугите на Airbnb, вместо да отсядат в хотел, за разлика от по-възрастните им колеги. 67% от анкетираните заявяват, че се интересуват от пребиваване в частен дом по време на командировка. Тези тенденции се очертават като предизвикателство и за самите платформи като Uber, Lyft, Airbnb и др., които започват да интегрират технологии с цел да улеснят не само индивидуални, но и корпоративни клиенти.
Казано иначе, съвременният бизнес-пътешественик използва разнообразни приложения, за да направи всяко пътуване по-улеснено и по-приятно. Въпреки това, без политика, която да препоръчва или отхвърля използването на дадени услуги, технологии или приложения, компаниите губят възможността да осъществяват контрол върху разходите и да наложат определени бизнес стандарти.
Автор: Шарлот Ламп Дейвис, вицепрезидент на дивизия „Пътувания“ в технологичната компания за разработка на индивидуални софтуерни решения DataArt