На 24 април в информационния си център в Sopharma Business Towers „Клет България“ организира специална среща, посветена на задачите по модела на международното изследване PISA и тяхната роля за изграждането на умения, нужни отвъд класната стая. Валентина Иванова, ръководител на редакторския екип „Математика и природни науки“ в издателството, и Емил Колев, автор на тренировъчните ресурси по математика, представиха концепцията зад задачите и споделиха как те насърчават учениците да прилагат знанията си в реални житейски ситуации. Ресурсите, които са свободно достъпни в дигиталната платформа на издателството iZZI, вече са използвани над 13 500 пъти, което показва силния интерес от страна на учители, ученици и родители към формата и неговата практическа стойност.
„Убедена съм, че задачите, разработени по модела PISA, имат потенциала да бъдат двигател на положителна промяна в българската образователна система. Те са стабилна основа за развиване на умения, които отговарят на нуждите на съвременното общество и подпомагат формирането на компетентности, необходими през целия живот.“– коментира Валентина Иванова, ръководител на редакторския екип „Математика и природни науки“.
В рамките на дискусията авторите коментираха, че задачите по формата PISA не са просто тренировъчни инструменти за предстоящи изпити, а развиват умения като критично мислене, логическо разсъждение и способност за вземане на информирани решения, които са от съществено значение за успешната ориентация в съвременния свят. Именно такива умения ще бъдат във фокуса на международното изследване PISA на ОИСР, в което през периода 24 март – 9 май 2025 г. ще участват и български деветокласници. Изследването, провеждано на всеки три години, ще бъде изцяло онлайн и ще постави акцент върху природните науки. То оценява функционалната грамотност на 15-годишните ученици, като измерва способността им да прилагат наученото в реални житейски ситуации.
„В истинския живот много рядко получаваме точни отговори на въпросите, които си поставяме. Затова и в тренировъчните материали по модела PISA решението често може да бъде приблизително, противно на задачите, с които се сблъскват учениците в клас. Това е така, защото те отразяват реални житейски ситуации, които предизвикват хората да приложат знанията си на практика, а не просто да изчислят поредното математическо уравнение“ – споделя Емил Колев, автор на тренировъчните задачи по математика на издателство „Клет България“.
Данните от последното изследване през 2022 г. показват, че над половината от българските ученици имат затруднения с разбирането на природонаучни текстове, математически задачи и интерпретации. Специализираните ресурси на „Клет България“ могат да бъдат използвани за подготовка от учениците целогодишно. Целта на издателството е те да предоставят ценна подкрепа за учителите в стремежа им да направят обучението по-практично, разбираемо и свързано с реалността.
„PISA е един от ключовите европейски критерии за оценка на ефективността на образователната система. За съжаление обаче, резултатите на българските ученици през последните години не са особено добри. Затова и като издателство, което се стреми да бъде основен партньор на учителите в тяхната мисия да възпитават, мотивират и подкрепят нашите деца, ние създадохме тези тестови задачи. Вярваме, че с тях ще бъдем полезни на преподавателите, ще намалим напрежението в класната стая и ще помогнем в изграждането на мост между теорията и нейното практическо приложение. Много ученици смятат, че въпросите свършват със затварянето на последната страница на учебника, но в действителност те тепърва започват“ – сподели Владимир Колев, управител на издателство „Клет България“.
По време на събитието се дискутира целта на международното изследване, генерираха се активни дискусии за значението на функционалната грамотност и присъстващите имаха възможността да се докоснат до практическата стойност на задачите. Постави се акцент върху ключовата роля на учителя за въвеждането на подобни ресурси в учебната програма и беше изложен основният четиристепенен модел за тяхното решаване. С помощта на 15-годишната Деяна Йосифова от Американския колеж в София гостите имаха възможност да тестват уменията си с примерни казуси и да видят как академичните знания намират реално приложение в ежедневието.
„Харесвам математиката, защото тя е точна наука. В нея няма място за догадки, а само за ясни и логически решения. Вярвам, че тя е навсякъде около нас и може да ни научи на постоянство, дисциплина и търпение да превърнем сложното в разбираемо стъпка по стъпка“ – казва Деяна Йосифова, ученичка в 9. клас в Американския колеж.
Интерактивните материали по модела PISA са достъпни в образователната платформа на издателството – iZZI. Те обхващат категориите физика и астрономия, биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда. Те са естествено продължение на основната мисия на „Клет България“ да подкрепя всеки по пътя на знанието и да създава условия за развитие, обмен на знания, иновации и добри практики в образователната сфера.
Повече информация за материалите по формата PISA може да намерите ТУК.