Васил Терзиев, съосновател и изпълнителен директор на Telerik, a Progress company, главен директор „Иновации“ в Progress разказва пред читателите на Pixelmedia.bg какво ще е бъдещето на софтуерната индустрия.
Въпрос: Как оценявате софтуерния пазар през тази година?
Отговор: В глобален мащаб софтуерният пазар беше силно повлиян от ускорената дигитализация както на бизнеса, така и на ежедневието на крайните потребители. Манифестация на тази тенденция беше динамичното развитие и навлизане на „умните“ дигитални технологии като иновативните устройства и приложения, проследяващи здравословното ни състояние и спортните ни резултати или задвижващи самоуправляващите се коли, дигиталните асистенти и „умните“ градове. Макар и все още в начална фаза на развитието си тези технологии обещават да трансформират начина ни на живот.
Въпреки високия интерес на бизнеса и потребителите към мобилните и IoT приложения, разработката на такъв тип решения все още е с ограничен мащаб и се извършва от сравнително малък брой специалисти. Показателни са резултатите от две проучвания на Progress, част от която е Telerik, проведени през 2015 г. сред общо над 3,600 ИТ специалисти от целия свят. Според изследването на състоянието на IoT пазара, едва 45% от разработчиците създават приложения за IoT. Междувременно над половината от анкетираните (57%), взели участие в изследване на пазара на мобилните приложения, никога не са създавали или за първи път разработват мобилни решения.
Липсата на добре подготвени кадри, които могат да отговорят на променящите се технологични тенденции, е проблем, който компаниите срещат навсякъде. Това е и най-голямото препятствие пред още по-бързото разрастване на софтуерния сектор в България. Според годишното проучване на БАСКОМ недостигът на подготвени софтуерни специалисти може да достигне до 50 хил. през следващите няколко години. Ключът към разрешаването на този проблем е осигуряването на качествено, практическо обучение по програмиране, което да запали интереса на младите хора към компютърните науки и да ги подготви за успешен кариерен старт в ИТ индустрията. „Академията на Телерик“ е един от много успешните примери за такава практика през последните 6 години.
Въпрос: Кои нови софтуерни тенденции ще окажат най-голямо влияние през 2016 г. в световен мащаб?
Отговор: Докато изминалата година ще запомним с бурния технологичен напредък, през 2016 г. основен акцент ще бъде използването на пълния потенциал на тези технологии от разработчиците и компаниите.
Организациите, които поставят клиентите и потребителското преживяване в основата на своята технологична стратегия и бизнес модел, ще преминат през цялостна дигитална трансформация. Водени от нуждата да управляват дигиталното преживяване на потребителите, независимо от използваното устройство (уеб, десктоп, мобилно и т.н.), все повече организации ще фокусират усилия и ресурси върху своята дигитална стратегия през 2016 г. Компаниите, които не успеят да обединят в едно всички източници на данни за своите клиенти, да предоставят решение, ангажиращо потребителите и служителите по-ефективно, и да интегрират инструменти за анализ на данните, ще изостанат значително зад конкуренцията.
Все повече от водещите международни компании ще внедряват умни, интуитивни приложения, работещи с контекстуални данни, с цел да осигурят изключително потребителско преживяване. Например, наскоро изпълнителният директор на една от водещите компании за спортни облекла и аксесоари обяви, че въвеждането на дигитални технологии е ключовото им предимство пред конкуренцията. Дигиталните асистенти и приложенията, като Siri и Cortana, които предоставят информация, препоръки и изпълняват задачи на база на гласови команди, също набират скорост. Компаниите ще имат нужда от функционална платформа за разработка и внедряване на приложенията за всеки вид екран и среда.
Тези тенденции ще заемат водеща роля и ще станат определящи както за софтуерния сектор, така и за останалите индустрии, поставяйки технологичния напредък в основата на всички иновации. Независимо дали организациите оперират в сферата на финансовите услуги, здравеопазването, ритейл, автомобилостроенето или образованието, успехът на техния бизнес ще зависи от бързата им дигитална трансформация и предоставянето на изключително потребителско преживяване за всички видове устройства (уеб, десктоп, мобилни и IoT).
Въпрос: Кои са най-важните тенденции в софтуерната разработка?
Отговор: През 2016 г. организациите ще разберат, че трябва да заместят отделните уеб и мобилни стратегии с единна дигитална стратегия с фокус върху клиента, без значение от използваните канали. Освен това наличната за потребителите информация, която днес живее в различните отдели – „Маркетинг“, „Продажби“ и „Поддръжка на клиентите“, трябва да бъде обединена, за да предостави пълна картина за клиента и потребителската му история. Само така компаниите ще могат да осигурят отлично преживяване на всеки посетител, независимо дали за първи път има досег с компанията или е лоялен клиент.
Ако през изминалите пет години основен фокус за компаниите беше дигитализирането на всички функции, свързани с маркетинг, продажби и комуникации, то през следващите пет години ключово ще бъде обединението на тези функции, което ще доведе до по-цялостно разбиране, подобряване и оптимизиране на потребителското преживяване.
Друга важна тенденция, която ще бъде ключова за софтуерната индустрия и през 2016 г., са големите обеми от данни (Big Data). Като осигурят решения за интеграция и свързаност на този тип данни, разработчиците на софтуер ще помогнат на своите клиенти да развият значително бизнеса си. Компаниите ще инвестират повече в обединяването и анализа на Big Data, превръщайки този процес в неизменна част от цялостната им дигитална стратегия.
Въпрос: Кои ще са основните акценти в дейността ви през следващата година?
Отговор: След присъединяването на Telerik към американската компания Progress, изграждането на обща стратегия и цялостната интеграция на отделните продукти се превърнаха в основен приоритет. Това са и два от ключовите ни проекти, по които ще продължим да работим през 2016 г. Основен фокус за нас е да продължаваме да подпомагаме общността от 1.7 млн. разработчици, които използват нашите продукти, да създават приложения за всички операционни системи и платформи и да изграждат несравнимо потребителско преживяване.
Във времето на мобилните технологии и социалните мрежи, компаниите трябва да намерят нови начини за ангажиране на своите клиенти, които да отговарят на днешната дигитална реалност. Уеб страниците вече не могат да бъдат третирани като рекламен корпоративен билборд, а трябва да бъдат интерактивен и динамичен източник на информация, базиран на софтуерни решения от последно поколение. Затова друг ключов елемент от дейността ни през 2016 г. ще бъдат платформата за управление на дигитално съдържание, Telerik Sitefinity, и решението за анализ на потребителското поведение, Telerik Sitefinity Digital Experience Cloud (DEC), които осигуряват възможност за сегментиране на аудиториите, персонализация на съдържанието и прогнозен анализ.
Стратегията ни през следващата година ще бъде тясно обвързана и с водещите тенденции, които наблюдаваме. Такъв елемент например е нуждата от дигитална трансформация на компаниите и необходимостта от платформа, която да предоставя възможност за създаване на уеб и мобилни приложения, интегрирани с множество външни хранилища на данни и инструменти за прогнозен анализ на данните. Отлично подготвени сме за този феномен, т.к. продуктовото портфолио на Progress вече разполага с необходимите софтуерни решения.
В по-дългосрочен план акцент сред нашите активности ще са и решенията за разработка на приложения и свързаност на данните, които да отговорят на предизвикателствата на новата IoT реалност. Искаме да бъдем предпочитаният доставчик на софтуерни решения от разработчиците на приложения за т.нар. „свързани устройства“ (connected devices). Бързият темп на развитие на „свързаните устройства“ и технологичните иновации, които носят със себе си, ще растат експоненциално през следващите няколко години, променяйки ежедневието и начина ни на работа. Затова за нас е толкова вълнуващо да поемем водеща роля в тази промяна.
Васил Терзиев е съосновател и изпълнителен директор на Telerik, където играе ключова роля за успешното разрастване на Telerik, от стартираща компания в България през 2002 г. до водещ световен доставчик на софтуерни решения за бизнеса, с 9 офиса в 7 държави и над 130 хил. клиенти, включително 450 от 500-те организации в списъка „Fortune 500®“. Визионерският подход и отдадеността на Терзиев играят водеща роля за положителния ръст на приходите на компанията, като част от непрестанно променящата се софтуерна индустрия.
След придобиването на Telerik от Progress (NASDAQ: PRGS) през 2014г., Терзиев пое поста главен директор „Иновации“ в Progress. На тази позиция Терзиев отговаря за дългосрочната стратегия за разрастването на Progress, идентифицирането на нови пазари и развитието на иновациите.
Васил има бакалавърска степен по „Бизнес администрация“ от Американския университет в България. Преди да създаде Telerik, той заема различни позиции в компании от високотехнологичния и инвестиционния сектор, както и сектора на недвижимите имоти.