Бош отчита значителен ръст в България

Компанията отбелязва 30 години на местния пазар

Бош, водещ световен доставчик на технологии и услуги, отбеляза 30-годишния си юбилей в България с отлични резултати за финансовата 2022 г. Консолидираните продажби на местния пазар достигнаха 576 млн. лв. (295 млн. евро), отбелязвайки ръст от 57% спрямо 2021 г. „Високите ни постижения са резултат на упоритата работа на всички дивизии, на усилията на нашите R&D звена и софтуерни инженери, с които затвърждаваме лидерската позиция на компанията във всички бизнес сфери и трансформацията ни във високотехнологична компания. Признателни сме за доверието и лоялността на клиентите и партньорите ни, с които вече 30 години пишем успешната история на Бош в България“, заяви Константин Конов, главен изпълнителен директор на Роберт Бош ЕООД и представител на Група Бош в България.

Броят на служителите на Бош в България, включително и в неконсолидираните компании, е около 850 души към 31.12.2022 г. – увеличение от 24% в сравнение с предходната година. Над 630 специалисти работят в сферата на R&D.

„Във фокуса ни продължава да е разширяването на продуктовото ни портфолио с използване на постиженията на смарт технологиите и изкуствения интелект, следвайки социалния ни ангажимент и с мисъл за околната среда и обществото. Гледаме уверено напред и виждаме ролята си в изграждане на стабилна бизнес среда в страната чрез иновации и вярваме, че връзката между образованието и добрата практическа подготовка е ключът към бъдещото развитие. Очакваме стабилно представяне и тази година, за първите месеци резултатите са обещаващи“, допълни Конов.

Бош Инженеринг Център София – иновационен хъб в аутомотив индустрията

Най-младото звено на Бош в България само за пет години разшири екипа си от 100 на близо 600 души и се затвърждава като иновационен хъб, който разработва цялостни продукти за мобилността. Инженеринг Центърът на Бош в София участва в над 60 международни проекта, свързани с технологии за автомобилната индустрия и по-специално различни системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, AI и електромобилност.

Дейността на Центъра е в унисон със стремежа на Група Бош да пренастрои своя бизнес с мобилност към променящия се пазар и изискванията на клиентите. Един от стълбовете на бъдещия растеж на компанията ще бъде пазарът на автомобилен софтуер, който се очаква да се утрои до края на десетилетието.

Посоката, в която продължава да се развива Бош Инженеринг Център София, е разработването на все повече иновативни проекти. Центърът разширява дейността си и по отношение на видовете превозни средства, в които екипите му в България имат все по-сериозно участие – автомобили, мотори, камиони, електрически велосипеди и други.

Към първоначално вложените почти 9 млн. лева за създаването на Бош Инженеринг Център София – през 2022 г. компанията инвестира още близо 6 млн. лева в оборудване, софтуер, хардуер и интериор на Центъра, който разполага с най-новите технологии и предоставя вдъхновяващи условия за работа.

Bosch.IO стана Bosch Digital, за да ускори дигитализацията на Група Бош

През 2022 г., Bosch.IO България, звеното за проекти в областта IoT и AIoT на Бош, предприе важна крачка в своето бизнес развитие, като се обедини с друга IT дивизия на Bosch и се преименува на Bosch Digital. Промяната беше обявена в началото на 2023 година след планирана бизнес реорганизация, като целта на новото звено е да ускори дигиталната трансформация на Групата.

Фокусът на компанията продължава да бъде върху IoT и AIoT, като тя предлага почти целия спектър от услуги, необходими за създаване на умни IТ решения и работи с почти всички дивизии на Група Бош.

Следвайки стратегията си за използване на технологии от най-ново поколение, Bosch Digital България добавя и нови проекти в своето портфолио. Един от най-новите IoT проекти на компанията е платформа за видеонаблюдение, чрез която се управляват камерите и се анализират видео потоците от тях. Сред ключовите предимства на платформата е, че управлява обекти по целия свят, които могат автоматично да уведомяват собственици на сгради или търговски площи при критични ситуации.

Заедно с увеличаването на проектите си, през изминалата година българското подразделение на Bosch Digital успя да постигне своите цели и за локално разрастване на екипа с близо 30% и приключи успешно 2022 година с над 250 експерти.

Впечатляващо представяне и развитие на всички дивизии на Бош в България през 2022 г.

Бизнес сектор Автомобилни технологии, дивизия Автомобилно оборудване отбелязва още една успешна година. Общият ръст на продажбите спрямо предходната 2021 г. достигна двуцифрена стойност, което доведе и до видимо увеличение на пазарния дял. Сериозно развитие претърпя и сервизната мрежа Бош Кар Сервиз, като в рамките на 2022 г. тя се разшири с 9 нови партньора до общо 63 в момента, което увеличи пазарното присъствие на дивизията. Нов качествен етап в развитието на сервизната мрежа и доказателство за високото ниво на обслужване са сключените договори за сервизиране и поддръжка на превозни средства с две от водещите лизингови компании на българския пазар. В контекста на пътната безопасност е съществен ръстът на продажбите на уреди за калибриране на асистиращи системи за водачите ADAS – нов иновативен сегмент от пазара, свързан с автономните функции на съвременните автомобили. През 2023 г. дивизия Автомобилно оборудване ще се фокусира върху подпомагането и развитието на съществуващата си дилърска мрежа и разширяване на продажбите в ключовия сегмент на автоконсумативите.

Бош Електроинструменти постигна двуцифрен ръст на общите нетни продажби през 2022 г., въпреки предизвикателната икономическа среда. С това местното подразделение на компанията подпомага и допринася за глобалната цел на дивизия Електроинструменти за удвояване на оборота до 2030 г. Сътрудничеството с World Wild Fund (WWF) Германия подкрепя бързата трансформация на компанията с фокус към устойчив бизнес и климатична неутралност. В резултат хоби измервателната техника занапред ще бъде произвеждана от почти напълно рециклирани материали. Като пионер в литиево-йонната акумулаторна технология, Bosch въведе платформите за споделени батерии AMPShare за професионалисти – спестяващи време, средства и място, с над 30 други професионални бранда, и PowerForAll, съвместими с множество други хоби брандове за домашния майстор и градината. Bosch продължава да инвестира в разработването на нови продукти и решения – наред с постоянно разширяващото се портфолио от акумулаторни инструменти, предстои въвеждането на професионална серия градинска техника и ръчни инструменти.

БСХ Домакински уреди България отчете рекорден оборот и ръст на общите нетни продажби за 2022 г. Благодарение на силно портфолио от иновативни и качествени продукти и услуги, лоялността на клиентите и търговските партньори, както и ангажимента на служителите, домакински уреди Bosch заеха лидерска позиция на българския пазар. В края на годината компанията представи новата премиум серия фурни на Bosch, която отговаря на всички изисквания – от класическа конвекция до програми и функции, управлявани от изкуствен интелект. Устойчивостта е все по-важен аспект в дейността на БСХ и затова новите перални и сушилни Bosch от Серия 8 са от най-добрия клас на енергийна ефективност A. В допълнение, интелигентни сензори автоматично разпознават обема на зареждане и степента на замърсяване и чрез прецизно автоматично дозиране на препарата спестяват вода и до 38% перилен препарат. Акумулаторната прахосмукачка Unlimited 7 с огъваща се на 90 градуса тръба и LED светлини на четката, която предлага максимална производителност и гъвкавост, се превърна за броени месеци в един от най-продаваните продукти.

Дивизия Бош Термотехника постигна добри резултати и през 2022 г. От 1 април 2023 г. Бош Термотехника е с ново име – Bosch Home Comfort Group. Преименуването е стъпката, която бе направена в унисон с дефинираната корпоративна цел „Make. Home. Comfort. Green“. Новото име също така подчертава иновативната продуктова гама и ангажимента на компанията да стимулира глобалния мегатренд към електрификация чрез интензивно разрастване на бизнеса с термопомпи, хибридни системи и климатизация. През 2022 г. динамиката в бранша се запази. Използването на електроенергия в домакинствата в България спомага за това на пазара Bosch Home Comfort Group да въвежда редица нови продукти. Дивизията отчита особено изявен ръст на продажбите на термопомпи, който е по-голям от този на пазара като цяло и тази тенденция предстои да се засилва и развива и в бъдеще – както в страната, така и в световен мащаб.

Дивизия Бош Сградни технологии поддържа бизнеса в България въпреки глобалния недостиг в доставките на електронни компоненти, както и забавянето на инвестициите в локални строителни и индустриални проекти, съпътстващи цялата 2022 г. Дивизията продължава тенденцията на инвестиране в разработването на високотехнологични продукти и услуги в областта на системите за сигурност и безопасност, базирани на най-модерни IP, AIoT и AI решения, като в същото време увеличи фокуса си върху дългосрочната енергийна ефективност и намаляване на въглеродния отпечатък от собствени дейности и постигане на устойчивост.

Инвестиции в развитието на служителите и изграждането на млади таланти

Стратегията на компанията по отношение развитие на служителите и предоставяне на вдъхновяваща работна среда беше отличена с големите награди за „Инвестиция в човешки капитал“ в конкурса „Инвеститор на годината“ на Българската агенция за инвестиции и на Годишните награди за отговорен бизнес на Български форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Основен принос за тях има Бош Инженеринг Център София, който предлага на служителите си възможността да участват в разработването на иновативни технологии, които променят автомобилната индустрия.   

Бош Инженеринг Център София и Bosch Digital подкрепят кариерното и професионално израстване на служителите си, като едновременно с това допринасят за създаването на устойчива среда за развитие на нови специалисти в IT сектора и автомобилния софтуер. И двете звена участват в програма за дуално обучение на ученици в партньорство със софийската Професионална гимназия по електроника “Джон Атанасов”, а Bosch Digital подкрепя развитието на учениците от Технологичното училище „Електронни системи“ (ТУЕС) чрез менторство и участие в различни техни инициативи.

През последната година и половина над 50 млади таланти се обучиха успешно в двете издания на инженерната академия Bosch ECS Career Camp и получиха възможност за успешен старт и кариера в сферата на автомобилния софтуер. Структурата и съдържанието на програмата са изцяло подготвени от експерти от Бош Инженеринг Център София, които са доказани професионалисти в своята област.

Новата съвместна мултидисциплинарна бакалавърска програма по “Интелигентни системи и изкуствен интелект” на Технически университет – София и Бош Инженеринг Център София, привлича все по-голям интерес от страна на студентите. През април беше открита и иновативна лабораторията към специалността, изцяло финансирана и оборудвана от Бош Инженеринг Център София в техническо отношение.

Всички дивизии в страната успешно развиват стажантски програми и се включват в различни инициативи в партньорство с университети и образователни организации. Bosch Home Comfort Group организира серия от практически професионални обучения за студенти в своя трейнинг център. Дивизия Автомобилно оборудване дава възможност за технически курсове на ученици в ПГТЕ „Хенри Форд“.

Бош България подпомага местните общности и социално значими кампании

Инициативите на Бош България за подпомагане на различни каузи и благотворителни кампании през 2022 г. надхвърлят 15, а общата им стойност е близо 200 000 лева. Подкрепата на фондации, социални институции и нуждаещи се е значима част от дейността на компанията, тъй като сред приоритетите й е да действа отговорно и в интерес на обществото и околната среда. Служителите на Бош България активно участват в благотворителните акции като посланици на компанията, защото вярват в добрия пример и много често сами инициират такива кампании.

Бош България подпомогна настаняването на нуждаещи се украински бежанци след началото на войната в Украйна и подкрепи финансово пострадалите от наводненията в Карловско с организирани благотворителни акции в партньорство с Български дарителски форум и Фондация BCause. Грижата за хора от социално уязвими групи е сред основните ценности за Бош България. Сред значимите дългосрочни кампании са подкрепата за Фондация „Нашите недоносени деца“, за „SOS Детски селища България” и Фондация „Светът на Мария“.

Група Бош: прогноза за 2023 и стратегически курс

През предизвикателната 2022 Бош надхвърли своите бизнес цели. Доставчикът на технологии и услуги увеличи продажбите си с 12% до 88,2 милиарда евро, като маржът на EBIT от дейността се повиши от 4 на 4,3%. „Справихме се майсторски с предизвикателствата на 2022 – и оборотът, и печалбата са по-високи от очакваните,“ каза д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH. Въпреки последиците от пандемията от Covid-19, през първото тримесечие на 2023 г. Бош успя да увеличи продажбите си с 3,5%. Въпреки умерените икономически перспективи компанията се стреми към ръст на продажбите със 6 до 9% за 2023. Целта за EBIT печалбата от дейността е около 5%. Макар че икономическата и социалната среда остават взискателни, Бош иска да расте значително по-бързо през следващите години. „Целта ни е да постигнем ръст във всички региони по света и да бъдем сред тримата водещи доставчици на съответните пазари“, заяви Хартунг.

Борбата с климатичните промени предизвиква значителни промени в бизнеса и обществото и ускорява технологичния преход. „Тази технологична трансформация отваря възможности за развитие, които искаме да ползваме, както в съществуващия ни бизнес, така и в областите, свързани с него, и в изцяло нови сфери. В този контекст слоганът ни „Техника за живота“ е идеален – не само когато става дума за основните трендове към електрификация, автоматизация и дигитализация, но повече от всякога и във връзка със софтуера и изкуствения интелект“, каза Хартунг. Бош отговаря на тренда към софтуерно базиран автомобилен инженеринг, като преструктурира бизнеса си с доставки за автомобилната индустрия. Бизнес сектор „Bosch Mobility“ ще отговаря самостоятелно за бизнеса си и ще има собствен мениджърски екип в рамките на компанията. Целта е да се обслужват актуалните и нововъзникващите потребности на клиентите още по-добре и по-бързо с персонализирани решения от един източник. Президентът на Бош обяви, че целта е преструктурираният бизнес с мобилността да расте средногодишно с около 6% до 2029, когато ще се достигне годишен оборот от над 80 милиарда евро.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *