До 6 месеца всяка аптека в България ще трябва да разполага с четец и специален софтуер, с който да верифицира лекарството, което продава на пациента. Изискването се въвежда като мярка за борба с фалшивите лекарства заради влизането в сила на Европейската директива за верифициране на лекарствените продукти, стана ясно на извънреден брифинг в Министерството на здравеопазването.
Евродирективата за борба с фалшивите лекарства влиза в сила след броени дни – от 9 февруари, информира здравният министър Кирил Ананиев. Промяната ще засегне основно аптеките, които обаче ще имат шестмесечен гратисен период, в който да инвестират в новата система, която ще ги свързва с Изпълнителната агенция по лекарствата.
„Ние ще направим плавен старт на въвеждането на системата за верификация, който ще бъде най-малко шест месеца, през които няма да бъдат санкционирани аптеките за това, че не са я въвели още. Тоест не трябва да има никакво притеснение от тяхна страна, няма да се затваря нито една аптека, няма да се лишава нито един пациент от лечение. Обратно – идеята е да се гарантира лечението на гражданите с верифицирани лекарства, признати на територията на ЕС”, увери министър Ананиев.
От думите му стана ясно още, че аптеките няма да дължат такса за включване в новата система, тъй като то е задължително. Те ще трябва обаче да закупят четци, което, в случай, че разполагат с компютър и интернет, ще им струва около 150 лева.
Проблем би възникнал за аптеки, които нямат компютърна система и връзка с мрежата. За тях разходът по въвеждането на платформата за верификация би могъл да надхвърли и 1500 лева.
Дали ще се стигне до временно затваряне на аптеки докато се инсталира новата система все още не е ясно. След въвеждането й фармацевтите ще имат задължението да сканират всяко лекарство преди да ни го продадат. Така според здравните власти ще се игнорира рискът от продажба на фалшиви медикаменти.