post

Европейците са запалени онлайн купувачи, разкрива първият Masterindex за паневропейската електронна търговия и новите тенденции при разплащанията, който се провежда във време, когато очакванията са европейският пазар за електронна търговия да нарасне с 45% от 2015 до 2018 г. Проучването на Mastercard сред потребители от над 20 държави в Европейското икономическо пространство показва, че един от четирима европейци с достъп до интернет е поръчвал продукти или услуги онлайн поне веднъж седмично през 2016 г.

Възходът на електронната търговия обхваща цяла Европа, но проучването все пак показва интересни различия между държавите по отношение на това колко често пазаруват хората онлайн, какъв тип продукти поръчват и предпочитаните от тях методи за разплащане. Във време, когато европейските политици търсят начини да разрушат бариерите пред трансграничната електронна търговия, Masterindex подчертава и различните национални нагласи към пазаруването от уебсайтове от други държави.

„Детайлното проучване на нагласите на европейците към дигиталните технологии ни позволява съвместно с нашите регионални партньори да създаваме продукти, решения и технологии, които правят живота по-удобен и лесен. В постоянно нарастващата дигитална среда, Mastercard предлага решения не просто от сферата на „трябва да направим“, а вече създадени по безкомпромисен начин по отношение на качество и сигурност“, каза Хавиер Перез, президент на Mastercard за Европа.

Интернет потребителите във Великобритания са най-редовните клиенти на електронната търговия в цяла Европа. Процентът на поляците (9%), литовците (9%) и италианците (8%), които ежедневно пазаруват онлайн, е подобен на този на Острова (8%). Българските потребители, които пазаруват онлайн всеки ден са 4%, като по този показател те се нареждат наравно с германските, холандските и чешките, и пред датчани и румънци (3%). Британците пък се отличават, когато става въпрос за седмична активност (41%), следвани от ирландците (32%) и немците (30%). За разлика от тях, вероятността финландци (17%), естонци (16%) и датчани (16%) да закупуват стоки от интернет поне веднъж седмично е далеч по-малка.

Продуктите, които хората купуват от интернет са предимно дрехи и обувки – най-популярната категория със средно 48% за Европейската икономическа зона, следвани от билети (34%), електроника (33%) и книги (31%).

Нагласите към предпочитаните методи на разплащане онлайн също варират. В Чехия, Германия, Холандия и Полша онлайн банкирането е два пъти по-популярно от картите. Но в страни като Великобритания, Франция, Испания, Ирландия и Италия, картите остават най-популярния разплащателен метод.

Проучването също така разглежда новите разплащателни методи като дигиталните портфейли, приложенията за банкиране и сканиране на QR код, отчитайки голям потенциал за развитие в тези области. Въпреки че европейците проявяват сериозен интерес към изпробването на нови технологии, стойностите значително се различават от тези на действителната употреба. Например, на теория интернет купувачите в Испания са най-големите ентусиасти към електронните портфейли, но когато става въпрос за реалното им използване те изостават от норвежците (20%), гърците (20%) и финландците (19%).

Въпреки тези различни тенденции, европейците са склонни да споделят сходни притеснения за онлайн пазаруването. Страхът от измама е причина номер едно за отказ от пазаруване онлайн във всички държави, взели участие в проучването. Тя действа като особено голяма пречка в страни като Гърция (71%) и Испания (64%), за разлика от Дания (46%).

Когато става въпрос за трансграничната електронна търговия, се оказва, че доверието е много по-голям проблем за някои националности, отколкото за други. Френските онлайн потребители, които никога не пазаруват от други държави, изтъкват липса на доверие в чуждестранните уебсайтове, която е близо два пъти по-голяма от тази при испанци и италианци, и четири пъти по-голяма от поляци и чехи. Основните бариери, които спират български потребители да пазаруват от чуждестранни електронни магазини, са очакванията за дълъг срок на доставка (23%), както и трудното възстановяване на средства (29%), в случай на връщане на покупката. В нито една друга европейска държава, част от изследването, тези притеснения не са толкова високи.

Основна причина да не се пазарува онлайн в чуждестранни сайтове обаче не е доверието или сигурността, а по-скоро наличието на добри местни възможности. Изследването на Mastercard показва, че 40% от онлайн купувачите във Финландия и Полша, които не искат да пазаруват от чужбина, смятат, че сайтовете за електронна търговия в техните държави изцяло отговарят на техните изисквания. Подобни са нагласите и във Великобритания, Франция и Германия. 27% от българските потребители намират родните онлайн магазини за напълно удовлетворяващи техните изисквания, което значително надвишава мнението на португалци (11%), унгарци (14%) и хървати (8%) за електронните магазини в техните държави. В същото време, като основен мотив да пазаруват от чуждестранни сайтове, българските клиенти изтъкват по-доброто качество на стоките (35%) – този показател е далеч над средния за Европа (12%).

Европейските потребители най-често вземат решение да пазаруват извън страната си в резултат на получена привлекателна оферта (40%). Най-популярните продукти, поръчвани извън граница, са дрехи, аксесоари и обувки (37%), следвани от книги, музика, DVD и видео игри (21%).
Вероятността хората да се възползват от такива оферти значително варира в различните държави. От една страна, повече от двама от петима онлайн потребители в България, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Литва, Холандия, Полша, Румъния и Словакия твърдят, че никога не са пазарували от чуждестранен уебсайт. За разлика от тях, почти 90% от хората, които пазаруват в интернет в Австрия и Ирландия, заявяват, че са закупили продукти от чужбина поне веднъж в живота си. Същото се отнася и за над двама от трима онлайн купувачи в Италия, Испания и Великобритания.

Един по-общ поглед показва, че съществува сериозен потенциал за разрастване на трансграничната електронна търговия, след като средно над 40% от европейските онлайн потребители вече пазаруват от чужбина поне веднъж годишно.

Сред ключовите фактори за растежа в границите на държавите и извън тях, се оказват продължителните усилия за изграждане на доверие и увереност в електронната търговия и подобряването на онлайн офертите и условията.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *